Ενα φλογερό κείμενο υπέρ της επιστροφής των μαρμάρων του Παρθενώνα που δημοσιεύεται από τον ηλεκτρονικό Guardian -υπό τον τίτλο ...
«Η ντροπή του κόσμου της Τέχνης: Γιατί οι Βρετανοί πρέπει να δώσουν πίσω τα λάφυρα»- προκαλεί έντονες συζητήσεις στο διαδίκτυο.
Μέσα σε λίγα 24ωρα, το αιχμηρό άρθρο του θαρραλέου αρθρογράφου Τζόναθαν Τζόουνς που ασκεί έντονη κριτική στα Μουσεία της Μεγάλης Βρετανίας για τη «φαρισαϊκή» τους στάση απέναντι στους θησαυρούς της τέχνης που κατέχουν, δίχασε τους αναγνώστες της εφημερίδας που γέμισαν με τα σχόλιά τους το blog του.
«Καιρός να επιστραφούν τα λάφυρα» γράφει. «Ο ιμπεριλιασμός της τέχνης έχει πεθάνει. Τα μουσεία της Βρετανίας δεν μπορούν πια να διατηρούν τους θησαυρούς της τέχνης που αποκτήθηκαν πριν από πολύ καιρό κάτω από αμφίβολες συνθήκες», ισχυρίζεται ο Τζόουνς ενώ μιλά χωρίς περιστροφές για την υφαρπαγή των Μαρμάρων από τον Ελγιν: «Η Βρετανία έχει κακό πρόσωπο σε όλα αυτά. Η πράξη του Ελγιν να υφαρπάξει τα Μάρμαρα από τον Παρθενώνα είναι ένας λεκές στη διεθνή φήμη μας από τις αρχές του 19ου αιώνα. Δείχνουμε αποφασισμένοι να διατηρήσουμε τη λεία μας και δεν θέλουμε να ανταποκριθούμε στις κριτικές που δεχόμαστε».
«Ο Ελγιν δεν έκλεψε τα μάρμαρα αλλά τα έσωσε» γράφουν κάποιοι ως απάντηση στον Τζόουνς ενώ κάποιοι άλλοι πιστεύουν πως «αν τα γλυπτά επιστρέψουν στην Ελλάδα, θα πέσουν θύματα βανδαλισμών για ιδεολογικούς λόγους».
«Η Ελλάδα είναι μια χώρα σε πτώση. Αν ψάξετε στο Google θα δείτε πόσες κλοπές σε μουσεία έχουν γίνει τα τελευταία 5 χρόνια», γράφει ένας αναγνώστης για να λάβει την απάντηση πως «η Ελλάδα έχει ένα παγκοσμίου φήμης μουσείο που μπορεί να φιλοξενήσει τα μάρμαρα χωρίς αυτά να απειλούνται».
«Eνας κλέφτης πάντα θα βρει τρόπο να υποστηρίξει και να δικαιολογήσει τα εγκλήματά του», λέει κάποιος ενώ από τα σχόλια δεν λείπουν και οι ειρωνείες απέναντι στους υποστηρικτές του «σωτήρα» Ελγιν: «Ας μην επιστρέψουμε τα μάρμαρα εκεί που ανήκουν. Ας τους δώσουμε εμείς κάτι από τη δική μας κληρονομιά να εκθέτουν στα μουσεία τους. Oπως ένα κομμάτι από το Στόουνχεντζ».
Στον διάλογο μπαίνουν και τουρίστες που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στη χώρα μας για διακοπές και «παρεμβαίνουν» από την Αθήνα: «Μόλις γύρισα στο ξενοδοχείο μου αφού επισκέφθηκα το Μουσείο της Ακρόπολης. Οποιαδήποτε άποψη πως τα μάρμαρα δεν θα φυλάσσονται σωστά σε αυτό το καταπληκτικό μουσείο είναι ειλικρινά γελοία», εξηγεί μια κοπέλα που υπογράφει ως Φράνσις, ενώ η συζήτηση κορυφώνεται σχετικά με το αν όλες οι χώρες τελικά πρέπει να εκθέτουν τη δική τους τέχνη στα μουσεία τους.
«Το Μουσείο της Ακρόπολης αποδεικνύει πως η αποικιοκρατική σχέση με την τέχνη είναι καταδικασμένη. Οι αδύναμες δικαιολογίες για να διατηρούμε τα κλεμμένα Μάρμαρα γίνονται ολοένα και πιο αδύναμες. Μέχρι πότε τα μουσεία μας θα κρατήσουν την αλαζονεία μας. Η Βρετανική Αυτοκρατορία έχει πεθάνει. Αρα ήρθε ο καιρός τα λάφυρα να επιστραφούν» γράφει ο Τζόουνς που εξιτάρει τους Αγγλους: «Αλαζονεία; Αλήθεια, κύριε Τζόουνς;» ή «Αλλη μια φορά ο κύριος Τζόουνς γράφει για να προκαλέσει» σχολιάζουν κάποιοι που ενοχλούνται από την κριτική του αρθρογράφου απέναντι στην «πεθαμένη αγγλική αυτοκρατορία».
Αρκετοί σχολιάζουν το παράδειγμα του Τζόουνς που αναφέρει ένα πρόσφατο ταξίδι του στην Αίγινα όπου υπάρχει έναν κλασικός ναός του οποίου τα γλυπτά βρίσκονται στη Βαυαρία. «Αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο Μόναχο, αλλά κανένας δεν ζητάει την επιστροφή τους. Γιατί; Επειδή οι Γερμανοί έχουν αναπτύξει σχέσεις με την Αίγινα, αναπτύσσουν δράσεις στην περιοχή, κάτι που η Βρετανία ούτε που το έχει σκεφτεί. Το θέμα θα είχε λήξει με μια ευγενή συνεργασία», ισχυρίζεται ο αρθρογράφος.
«Μα αν δώσουμε τα γλυπτά ως δάνειο οι Ελληνες δεν θα μας τα δώσουν ποτέ πίσω», γράφει ένας αναγνώστης ως απάντηση στην «ευγενή συνεργασία» του Τζόουνς, ενώ κάποιος άλλος του απαντά πως «είναι παραλογισμός να ζητάς από κάποιον να σου επιστρέψει κάτι που του έχεις κλέψει»...