Pages

12 Νοε 2014

Αμφίπολη: Η δεύτερη ΑΚΡΟΠΟΛΗ της Ελλάδας

Οι δύο  ΑΚΡΟΠΟΛΕΙΣ   της Ελλάδας.

Η Κλασική ΑΚΡΟΛΟΛΗ (Αθήνα)   πυκνώνει  το μέτρο, την απλότητα,  την εσωτερίκευση, την...
γεωμετρία της ευθείας, την φειδώ της   οπτικής. Βασικό αρχιτεκτονικό στοιχείο, ο ΚΙΟΝΑΣ και το   ΑΕΤΩΜΑ. Η επανάληψη και η αφηγηματικότητα των  μοτίβων,  η βάση της κλασικής  αισθητικής. Ζωφόροι, Τρίγλυφα, Μετώπες…. αφηγούνται  στον Επισκέπτη τους. Σημείο αναφοράς  τους  η  ιερότητα της   αρχής-Γέννησης   και η ιεροπρέπεια   του παρόντος.  Με έναν Θεό ή  Θεά…απόλυτης  Επιλογής, στα  «έγκατα»   του Ναού,  για τους  «μυημένους»,   για   Επισκέπτες- Προσκυνητές.

Η  Αλεξανδρινή ΑΚΡΟΠΟΛΗ (Αμφίπολη)

Νέος κόσμος. Νέοι  αισθητικοί προσανατολισμοί. Αναδύεται  η πρώτη  παγκοσμίως  ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ  αντίληψη.

Δεν υπάρχουν  επισκέπτες προσκυνητές ΤΩΡΑ, αλλά  κοσμοπολίτες  έκπληκτοι  ΘΑΥΜΑΣΤΕΣ.

Από  το  Γρυπαρικό  «Να δουν τα μάτια τους  και να χορτάσουν»,  μέχρι το Σολωμικό «δεν τό “ξερα  νά «ναι  η Ζωή μέγα καλό και πρώτο».

Ήταν αρκετά    10 (δέκα) χρόνια    καταιγιστικής  δράσης  του  Μεγάλου Αλεξάνδρου, για να  αποκτήσει  ο  κλασικός  Ελληνικός Πολιτισμός αυτό που του έλειπε: Την  οικουμενικότητα.

Η   κλασική  «αγορά» της  Ελληνικής  πόλης-κράτους,  των… κλειστών οριζόντων, παραχωρεί την θέση της  «στες εκτεταμένες Επικράτειες».  Το απέραντο των  ετερόκλητων «ξένων», «ΠΡΩΤΟΕΙΔΩΜΕΝΩΝ» (!!!) στοιχείων  οδηγεί από  το  «Γνώθι σαυτόν»,   στην   εξατομικευμένη ηθική  του   «λάθε βιώσας». (με την… καλή έννοια).


Άτομα, «χαμένα» μέσα  σε  «ανέστια» και ανώνυμα πλήθη, στοχεύουν  στην    αναζήτηση της   ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΗΣ   εντύπωσης  και απόλαυσης.  Απόλαυσης  Αισθητικής  και Σωματικής  (Σεντέφια, κοράλια και  ηδονικά μυρωδικά).

Αυτού του  ΝΕΟΥ  ΚΟΣΜΟΥ  την εικόνα  αποτυπώνουν  τα μέχρι τώρα ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ευρήματα στην  ΑΚΡΟΠΟΛΗ της Αμφίπολης.

Να  γιατί  η ανασκαφή αυτή  δεν μοιαζει με καμιά άλλη. Είναι ΜΟΝΑΔΙΚΗ.

Να…. τελειώνει  όμως… για  να  είναι  επισκέψιμη …. και από τους    χύμα πολίτες!

Υ.Γ  Τον πρώτο και τελευταίο λόγο έχει  το  ΙΔΙΟ το ΜΝΗΜΕΙΟ, ακόμη κι αν ένοικός του είναι  ο Μέγας Αλέξανδρος. Μακάρι να είναι  ο  Έλληνας  Στρατηλάτης, αλλά πρέπει να σταματήσει κάποια στιγμή το καπέλωμα  μιας τόσο μοναδικής, από καθαρή αρχαιολογική άποψη, ανασκαφής  από το όνομα του ενοίκου.