Με τις εργασίες για την πλήρη αποχωμάτωση του τρίτου θαλάμου να έχουν ήδη ξεκινήσει από χθες, Σάββατο ολόκληρη η υφήλιος αναμένει.... με ανυπομονησία τους αρχαιολόγους να μπουν στον επόμενο θάλαμο και να ανακαλύψουν τα μυστικά που κρύβονται σε αυτόν.
Το ψηφιδωτό που «μάγεψε» όλη την υφήλιο και απεικονίζει της αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα καλύφθηκε με φελιζόλ και πάνω από αυτό τοποθετήθηκε ξύλινη επένδυση.
Οι εργασίες αποχωμάτωσης πραγματοποιούνται με αργούς ρυθμούς και με το... φτυάρι για να μην γίνει κάποια ζημιά στον τάφο.
Το National Geographic σε άρθρο του πιστεύει ακράδαντα πως η Περσεφόνη είναι εκείνη που θα δώσει τις απαντήσεις για το ποιος είναι ο ένοικος του τύμβου Καστά.
«Μνημειώδες σε κλίμακα και μακεδονικής τεχνοτροπίας, ο τάφος της Αμφίπολης (γνωστός και ως τύμβος Καστά) βρίσκεται κοντά στο λιμάνι που χρησιμοποιούσε ο στόλος του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Οι αρχαιολόγοι τον χρονολογήσει στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα πΧ, πιθανώς τοποθετώντας την κατασκευή του στην περίοδο μετά το θάνατο του Έλληνα στρατηλάτη, το 323 πΧ, στη Βαβυλώνα. Όλα αυτά τα στοιχεία έχουν πυροδοτήσει έντονες εικασίες ότι ο τάφος έχει χτιστεί για κάποιο πρόσωπο πολύ κοντινό στον Αλέξανδρο, αλλά χωρίς ωστόσο ξεκάθαρες αποδείξεις», αναφέρεται στο άρθρο.
Το άρθρο επίσης φιλοξενεί και την άποψη του Ίαν Γουόρθινγκτον κλασσικού μελετητή του πανεπιστημίου του Μισσούρι ο οποίος πιστεύει ότι στον τάφο της Αμφίπολης είναι θαμμένη μια γυναίκα.
Ο Γουόρθινγκτον στηρίζει την άποψή του αυτή στο γεγονός πως το ψηφιδωτό που ανακαλύφθηκε στον τρίτο θάλαμο παρουσιάζει μια γυναίκα, την Περσεφόνη κόρη του Δία και της Δήμητρας, που οδηγείται στον Κάτω Κόσμο.
«Αν αυτό αποδειχθεί ο τάφος είναι πιθανό να φιλοξενεί την Ρωξάνη, σύζυγο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ή την μητέρα του Ολυμπιάδα. Και οι δύο γυναίκες καταδικάστηκαν σε θάνατο από έναν εκ των στρατηγών του Μεγάλου Αλεξάνδρου, τον Κάσσανδρο, καθώς εκείνος εξασφάλιζε το θρόνο της αρχαίας Μακεδονίας», αναφέρει.
Πλέον οι αρχαιολόγοι κάνοντας την συνολική εκτίμηση των έως τώρα ευρημάτων είναι σίγουροι ότι ο τάφος ανήκει σε «εξέχων» πρόσωπο της εποχής αλλά το ερώτημα που δεν έχει ακόμα απαντηθεί είναι ο αριθμός των νεκρών που είναι θαμμένοι.
Ο κ. Φάκλαρης, καθηγητής αρχαιολογίας στο ΑΠΘ, μιλώντας στην πρωινή εκπομπή του Mega υποστήριξε την άποψη ότι πιθανότατα ο τέταρτος θάλαμος ίσως να κρύβει ένα ακόμη ψηφιδωτό. Επίσης αναφέρθηκε στην κλιμάκωση των εντυπωσιακών ευρημάτων από την αρχή του ταφικού μνημείου έως το τέλος, επισημαίνοντας πως είναι χαρακτηριστικό της εποχής που χρονολογείται ο τάφος. Μάλιστα, τόνισε πως στον τέταρτο και τελευταίο, όπως υποστήριξε θάλαμο, «περιμένουμε μεγάλες εκπλήξεις».
Η κύρια Αγγελίδου ζωγράφος και αναπληρώτρια καθηγήτρια στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, στο εργαστήριο ψηφιδωτού έκανε και αυτή την δική της εκτίμηση για το ψηφιδωτό.
«Το ψηφιδωτό της Αμφίπολης είναι από τα ωραιότερα δείγματα βοτσαλωτού ψηφιδωτού που έχω δει και της αρχαίας ελληνικής τέχνης γενικότερα. Εδώ το ψηφιακό αναδεικνύεται ως μία από τις ευγενέστερες τέχνες της εποχής» τονίζει στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος» η κα. Αγγελίδου που συγκαταλέγεται στους ελάχιστους σήμερα καλλιτέχνες που δημιουργούν ψηφιδωτά. Διαθέτει υπέροχα χρώματα ενώ το «πλάσιμό» του είναι πολύ πιο ζωγραφικό απ' ό, τι σε άλλα παρόμοια βοτσαλωτά ψηφιδωτά.
Όσον αφορά τους καλλιτέχνες που σχεδίασαν το ψηφιδωτό η ίδια υποστηρίζει: «Αποκλείεται να μην ήξεραν από ζωγραφική. Οι καλλιτέχνες που ασχολούνται με το ψηφιδωτό είναι πάντα καλλιτέχνες που προέρχονται από το χώρο της ζωγραφικής ή και της γλυπτικής και γνωρίζουν πάρα πολύ καλά σχέδιο. Για το ψηφιδωτό χρειάζεται πολύ καλή οργάνωση και εξαιρετικό σχέδιο. Από αυτό και μόνο συμπεραίνω ότι οι τεχνίτες που επιλέγησαν για να κάνουν τα ψηφιδωτά ήταν από τους καλύτερους της εποχής».