Tα τούρκικα σίριαλ καταφέρνουν να διεισδύουν στην κοινωνική και θρησκευτική πραγματικότητα των μουσουλμάνων γυναικών, ιδίως του αραβικού κόσμου, και να αλλάζουν τον τρόπο με το οποίο βλέπουν οι ίδιες τον εαυτό τους.
Το θέμα απασχόλησε τη...
δημοσιογράφο και σκηνοθέτη Νίνα Μαρία Πασχαλίδου στο ντοκιμαντέρ «Kismet: Η Ζωή σαν τούρκικη σαπουνόπερα». Η ταινία διαγωνίστηκε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ (IDFA) που διοργανώνεται από τις 20 Νοεμβρίου έως την 1η Δεκεμβρίου. Από τις 15 τελικές συμμετοχές το «Κισμέτ» βρίσκεται στην τελική τριάδα της κατηγορίας του (IDFA Competition for Mid-Length Documentary).
δημοσιογράφο και σκηνοθέτη Νίνα Μαρία Πασχαλίδου στο ντοκιμαντέρ «Kismet: Η Ζωή σαν τούρκικη σαπουνόπερα». Η ταινία διαγωνίστηκε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ (IDFA) που διοργανώνεται από τις 20 Νοεμβρίου έως την 1η Δεκεμβρίου. Από τις 15 τελικές συμμετοχές το «Κισμέτ» βρίσκεται στην τελική τριάδα της κατηγορίας του (IDFA Competition for Mid-Length Documentary).
Μπήκε στα πλατό
Το «Κισμέτ» γυρίστηκε στην Τουρκία, την Αίγυπτο, τα Αραβικά Εμιράτα, τη Βουλγαρία και την Ελλάδα. Βρέθηκε στα παρασκήνια γυρισμάτων δημοφιλών τουρκικών σειρών, συζήτησε με διάσημους πρωταγωνιστές για το φαινόμενο, αλλά και στα σπίτια απλών ανθρώπων προκειμένου να κουβεντιάσει με τις τηλεθεάτριες για την ταύτισή τους με τις ηρωϊδες και την ελπίδα που αυτές τους δίνουν για χειραφέτηση. Στο Κάιρο, για παράδειγμα, ακτιβίστρια, που είχε πέσει θύμα σεξουαλικής κακοποίησης, καταθέτει στον φακό της Νίνας Μαρίας Πασχαλίδου «πώς το σίριαλ «Φατμαγκιούλ» σπάει τα ταμπού και επηρεάζει τις γυναίκες να μιλήσουν ανοιχτά για τον βιασμό. Μια άλλη γυναίκα από τα Αραβικά Εμιράτα ομολογεί ότι μετά το συγκεκριμένο σίριαλ, αποφάσισε να χωρίσει τον σύζυγό της με τον οποίο την είχαν εξαναγκάσει να παντρευτεί όταν ήταν ανήλικη» σχολιάζει η σκηνοθέτης.
Αυτές οι σειρές μιλάνε ανοιχτά και με τον πιο εύκολο τρόπο στις μουσουλμάνες για θέματα γάμου, διαζυγίου, προσωπικών σχέσεων, έρωτα» παρατηρεί η Νίνα Μαρία Πασχαλίδου και προσθέτει: «Εξάγονται σε περισσότερες από 80 χώρες και τώρα, μετά τον «Σουλεϊμάν» σε ακόμα περισσότερες. Γεγονός είναι ότι η καινούργια τους δυνατή βιομηχανία, η τηλεοπτική, έχει βοηθήσει ακόμα και τον ανεξάρτητο τουρκικό κινηματογράφο, καθώς πρόκειται για πολύ γνωστούς ηθοποιούς, που παίζουν και στη μεγάλη οθόνη». Η σκηνοθέτης εκτιμά πως «είναι λίγο και θέμα μόδας, αλλά κυρίως ότι έσπασε ένα ταμπού εθνικό» και διευκρινίζει για το «Κισμέτ» πως «στην ταινία επικεντρωνόμαστε σε ένα ζευγάρι Τουρκάλας παντρεμένης με Έλληνα, ο οποίος μαθαίνει τουρκικά από τα σίριαλ, ενώ μια Ελληνίδα μικρασιαστικής καταγωγής, επηρεάζεται από το σίριαλ «Σουλεϊμάν"».
Το «Κισμέτ», είναι συμπαραγωγή της Forest Troop και της εταιρείας Anemon σε συνεργασία με το Arte, το Al Jazeera και άλλα κανάλια. Είναι η δεύτερη ταινία της Νίνας Μαρίας Πασχαλίδου, που συμμετέχει στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ. Η προηγούμενη ήταν το «Prism: Krisis Greece 2011», που συνυπέγραψε με τον Νίκο Κατσαούνη.
Νίνα Μαρία Πασχαλίδου
Η Νίνα Μαρία Πασχαλίδου είναι σκηνοθέτης, δημοσιογράφος και παραγωγός με εμπειρία σε ντοκιμαντέρ που αφορούν κοινωνικούς αγώνες, πολέμους και ξεχασμένους πληθυσμούς.
Τα τελευταία δώδεκα χρόνια, έχει συνεργαστεί με τις εφημερίδες Το Βήμα και Η Καθημερινή. Από το 2007 μέχρι το 2011 εργάστηκε και ως παραγωγός για τη σειρά ντοκιμαντέρ «Εξάντας», μία διεθνώς πολυβραβευμένη ομάδα παραγωγής ντοκιμαντέρ με έδρα την Αθήνα. Είναι ιδρύτρια της Forest Troop, μιας ανεξάρτητης εταιρείας παραγωγής ντοκιμαντέρ και multimedia, καθώς και συμμέτοχος του www.protagon.gr.
Ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές σπουδές της στα Μ.Μ.Ε. στο Boston University και έκανε το μεταπτυχιακό της σε Entrepreneurship στο Bentley University. Σπούδασε κινηματογράφο στο La Femis, στο Παρίσι, και στο NYU της Νέας Υόρκης. Επίσης, διδάσκει «Web Documentary & Transmedia» στο μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Ποιοτική Δημοσιογραφία και Νέες Τεχνολογίες».