O Τζανέλλα δίνει έναν πιο σύγχρονο τόνο στην κλασική ιστορία.
Λίγες ώρες απομένουν μέχρι την πρεμιέρα της νέας παραγωγής μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ), «Η Λίμνη των Κύκνων», με την υπογραφή του ...
Ρενάτο Τζανέλλα, διευθυντή του μπαλέτου της ΕΛΣ.
Ρενάτο Τζανέλλα, διευθυντή του μπαλέτου της ΕΛΣ.
Το ΑΠΕ-ΜΠΕ βρέθηκε στις τελευταίες σκηνικές πρόβες της παραγωγής. Τα τελευταία εικοσιτετράωρα πριν από την πρεμιέρα, οι πρόβες είναι στο κρισιμότερο σημείο: δοκιμάζονται τα ρούχα οι φωτισμοί, ενώ πλέον συμμετέχει και η ορχήστρα της Λυρικής στις σκηνικές δοκιμές.
«Η πίεση τώρα είναι αρκετή», επισημαίνει ο Τζανέλλα κατευθυνόμενος προς τα παρασκήνια. Αεικίνητος σε όλη τη διάρκεια της πρόβας, παρακολουθεί από την πλατεία τους χορευτές του, σε κάποια σημεία κινεί τα χέρια του μαζί τους, ως άλλος μαέστρος, για να συντονιστούν μαζί του, πηγαίνει στα παρασκήνια για να επισημάνει κάποιες τελευταίες λεπτομέρειες και μετά, πάλι πίσω στην πλατεία.
Μετά τον Καρυοθραύστη και τον Ρωμαίο και την Ιουλιέττα, ο Τζανέλλα έχει επιλέξει και πάλι να «πειράξει» την κλασική ιστορία και να της δώσει έναν πιο σύγχρονο τόνο. «Την κλασική Λίμνη των Κύκνων, την έχει φέρει στην εποχή μας», εξηγεί η Σταυρούλα Καμπουράκη, α' χορεύτρια του μπαλέτου της Λυρικής και εν προκειμένω, ο Άσπρος Κύκνος της β' διανομής και προσθέτει ότι έτσι η ιστορία για το κοινό θα είναι πιο οικεία. Για του λόγου το αληθές, στην Γ' πράξη, γίνεται άμεση αναφορά στα talent shows της τηλεόρασης. Μόνο που αυτή τη φορά, το κοινό δεν μπορεί να δώσει την ψήφο του. «Ωραία θα ήταν», σχολιάζει ο Βαγγέλης Μπίκος, α' χορευτής της Λυρικής και Πρίγκιπας της β' διανομής. Ο Πρίγκιπας δεν είναι μόνο ένας από τους κριτές, αλλά και εκείνος που θα κάνει την τελική επιλογή, να διαλέξει τη νικήτρια νύφη του, με καλεσμένους εμβληματικές περσόνες της ποπ κουλτούρας.
Μία ακόμη αλλαγή σε σχέση με το κλασικό πρότυπο, είναι ότι ο Άσπρος Κύκνος και ο Μαύρος Κύκνος δεν ερμηνεύονται από την ίδια χορεύτρια, αλλά από δύο χορεύτριες. Οι δύο αυτοί ρόλοι έχουν τελείως διαφορετική προσωπικότητα και, κατά συνέπεια, εντελώς διαφορετική κινησιολογία. «Ο Άσπρος Κύκνος είναι σαν αερικό, ο μαύρος είναι δαίμονας», εξηγεί ο Βαγγέλης.
Εξάλλου, στη νέα εκδοχή της Λίμνης των Κύκνων, αποδίδεται μεγαλύτερο βάρος στον Ρόθμπαρτ, τον κακό μάγο της υπόθεσης, ο οποίος ενώ στην κλασική εκδοχή του παραμυθιού έχει αιχμαλωτίσει τις κοπέλες και τις έχει μεταμορφώσει σε κύκνους που θα απελευθερωθούν από τα μαγικά δεσμά τους μόλις κάποιος τους υποσχεθεί αληθινή αγάπη, στην καινούργια εκδοχή του Τζανέλλα ταυτίζεται με τον Μαύρο Κύκνο, που τις κρατά δέσμιες, χωρίς όμως να τις έχει μεταμορφώσει σε κύκνους. Ο πρίγκιπας θα πρέπει στο τέλος να αντιμετωπίσει τις συνέπειες του «όρκου αγάπης» που έχει δώσει ταυτόχρονα σε δύο γυναίκες.
Πριν ανοίξει, όμως, η αυλαία και παίξει η ορχήστρα τις πρώτες νότες της εισαγωγής, για να ξετυλιχθεί η ιστορία, για τους χορευτές έχει ξεκινήσει η παράσταση από πολύ νωρίς.«Τέσσερις ώρες πριν», λέει ο Βαγγέλης και συμπληρώνει η Σταυρούλα: «Έχουμε και το ζέσταμα. Κάνουμε μάθημα πριν». Αυτό το μάθημα-ζέσταμα διαρκεί μία ώρα και ένα τέταρτο και συμμετέχει όλη η ομάδα του μπαλέτου. Και μετά, «ξεκινάμε μαλλιά, μακιγιάζ...», συνεχίζει ο Βαγγέλης, «...ετοιμάζουμε τις πουέντ, δοκιμάζουμε τα κοστούμια», προσθέτει η Σταυρούλα. Μετά, ο χρόνος αφιερώνεται στη δοκιμή κάποιων σημείων στη σκηνή, για κάποιες τεχνικές λεπτομέρειες, αλλά και στη συγκέντρωση: «Στα καμαρίνια των πρωταγωνιστών η ατμόσφαιρα είναι πολύ βαριά», εκμυστηρεύεται η Σταυρούλα. Όσο πιο μεγάλος ο ρόλος άλλωστε, τόσο πιο μεγάλη η ευθύνη στη σκηνή. Αυτό, βέβαια, δε μειώνει τη σημασία του corps de ballet. «Χωρίς αυτό δεν υφίσταται ομάδα», τονίζει ο Βαγγέλης.
Η σημασία της ομαδικότητας και της συνεργασίας είναι μεγάλη στην ομάδα του μπαλέτου της Λυρικής και αυτό φαίνεται από το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα κάθε δουλειάς των χορευτών του Ρ. Τζανέλλα. Και είναι λογικό, ο πήχυς να έχει ανέβει ακόμα ψηλότερα στη νέα αυτή παραγωγή. «Είμαστε όμως έτοιμοι», δηλώνουν Βαγγέλης και Σταυρούλα.
Η Λίμνη των Κύκνων θα κάνει πρεμιέρα σήμερα, Σάββατο 15 Μαρτίου, στις 20:00, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Ηλία Βουδούρη και θα παρουσιαστεί για έξι ακόμα παραστάσεις, στις 16, 18, 19, 21, 22 και 23 Μαρτίου.
πηγη
πηγη