Συναγερμός έχει χτυπήσει από την Πέμπτη σε αρκετά γνωστά θέατρα της Αθήνας όταν άρχισαν να τους επιδίδονται έγγραφα από το Δήμο Αθηναίων (από τη Διεύθυνση Εμπορίου και Ανάπτυξης, Τμήμα Θεαμάτων και λοιπών χώρων), τα οποία ανακοίνωναν ...τη «σφράγιση του θεάτρου που λειτουργεί χωρίς άδεια», εντός του μηνός Απριλίου.
Ανάμεσα σε αυτά τα θέατρα είναι οι δύο σκηνές του Θεάτρου Τέχνης (Φρυνίχου και Υπόγειο), τα Διάνα, Γκλόρια, Μουσούρη, Ιλίσια, Σφενδόνη, Άνεσις, Ζίνα, Θεμέλιο, Vault, Olvio, Knot Gallery, 104 και πολλά άλλα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι δεν έχουν επιδοθεί ακόμα σε όλα αυτά τα θέατρα τα συγκεκριμένα έγγραφα που τους γνωστοποιούν την παύση των εργασιών τους, οι χώροι όμως αυτοί βρίσκονται στη λίστα του Δήμου Αθηναίων που ήρθε στα χέρια μας.
Όμως, τι έγινε και ξαφνικά 35 θέατρα -κάποιοι μιλούν για 50, στον τελικό απολογισμό- διαπιστώνονται ότι λειτουργούν παράνομα και θα κλείσουν εντός των επόμενων δύο ή τριών εβδομάδων;
Δηλαδή, ένα μεγάλο ποσοστό της αθηναϊκής θεατρικής σκηνής λειτουργούσε παράνομα όλα αυτά τα χρόνια; Και αν όντως η απόφαση περί σφράγισης αυτών των θεατρικών χώρων είναι αμετάκλητη και μείνουν άνεργοι εκατοντάδες καλλιτέχνες και συναφείς επαγγελματίες (ανεβάζοντας κι άλλο το ήδη δυσθεώρητο ποσοστό ανεργίας των καλλιτεχνών, το οποίο αυτή τη στιγμή κυμαίνεται στο 80-90%), ποιος θα αναλάβει το πολιτικό -και πολιτιστικό- κόστος;
Καταγγελίες από το Σωματείο Ηλεκτρολόγων
Όλα ξεκίνησαν «από το Σωματείο Ελλήνων Ηλεκτρολόγων, απ’ όπου υπήρξαν 7 καταγγελίες για θεατρικούς χώρους», όπως είπε ο Αντιδήμαρχος Αθηναίων και πρόεδρος της διεύθυνσης Εμπορίου και Ανάπτυξης, κ. Γεώργιος Αναγνωστόπουλος στον Δημήτρη Καρατζιά, ηθοποιό-σκηνοθέτη και υπεύθυνο για το θέατρο Vault στο Βοτανικό, ο οποίος έλαβε το ειδοποιητήριο της σφράγισης του θεάτρου του και προσπάθησε να διερευνήσει το όλο θέμα.
Από τη στιγμή που έγιναν οι συγκεκριμένες καταγγελίες, ο Δήμος Αθηναίων έπρεπε να προβεί σε ελέγχους σε όλους τους θεατρικούς χώρους της πρωτεύουσας.
Ο κ. Αναγνωστόπουλος ανέφερε ότι έχει ήδη γίνει ο πρώτος έλεγχος σε 82 θέατρα, από τα οποία τα 36 δεν πληρούσαν διάφορες προδιαγραφές για τη νόμιμη λειτουργία τους. «Αναπόφευκτα, όλοι αυτοί οι χώροι θα σφραγιστούν μέσα στον Απρίλιο».
Εννοείται ότι θα ακολουθήσουν και άλλοι έλεγχοι. Από το Δήμο Αθηναίων, μάλιστα, ισχυρίζονται ότι οι συγκεκριμένες νομικές διατάξεις (κάποιες από το 1936) πάντα ίσχυαν και κάποια θέατρα λειτουργούσαν παράνομα.
Ήδη σε αρκετά bar-theatres της Αθήνας έχει απαγορευτεί να στεγάζουν και να ανεβάζουν παραστάσεις, ενώ και οι πολυχώροι δεν μπορούν να λειτουργήσουν ως θέατρα. Στο ερώτημα του Δημήτρη Καρατζιά «τι μπορώ να κάνω για να προστατέψω τους 31 εργαζόμενους στο θέατρό μου και να μη βρεθούν στο δρόμο μέσα στις επόμενες βδομάδες», ο κ. Αναγνωστόπουλος του είπε ότι πρέπει να κινηθεί δικαστικά για να γίνει ανάκληση της απόφασης και εάν…
«Ουσιαστικά, μου είπαν ότι δεν μπορούν πλέον να κάνουν τίποτα. Προφανώς δεν τους αφορά ότι 31 άνθρωποι θα χάσουν τη δουλειά τους μόνο στο δικό μου θέατρο», λέει ο Δ. Καρατζιάς. Τον ρωτάω τι όφελος είχαν οι ηλεκτρολόγοι να κάνουν αυτές τις καταγγελίες. «Ειλικρινά, γιατί το έκαναν, διερωτώμαι και εγώ. Επειδή δεν παίρναμε ηλεκτρολόγους από το Σωματείο τους;».
Ο Θέμελης Γλυνάτσης, από τη Knot Gallery, στον οποίο επίσης γνωστοποιήθηκε η σφράγιση του χώρου του στις 16 Απριλίου, έχει να αφηγηθεί μία άλλη ιστορία. «Στη Knot Gallery δεν έχουμε άδεια λειτουργίας θεάτρου καθώς ο χώρος μας δεν είναι θέατρο αλλά πολυχώρος, ο οποίος στεγάζει ποικίλες πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Όταν, μάλιστα, είχαμε απευθυνθεί στην αρμόδια υπηρεσία του Δήμου Αθηναίων, μας ενημέρωσαν ότι δεν υπάρχει αντίστοιχη νομική διάταξη που να καλύπτει τη λειτουργία χώρων που φιλοξενούν θεατρικές, μουσικές, εικαστικές και εκπαιδευτικές εκδηλώσεις. Και ξαφνικά, προχθές μάθαμε ότι είμαστε παράνομοι και πρέπει να κλείσουμε».
Απεργία του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών
Στο μεταξύ, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (Σ.Ε.Η.) έχει προκηρύξει για σήμερα Σάββατο και αύριο Κυριακή 48ωρη απεργία για τις απαράδεκτες συνθήκες εργασίας στον κλάδο. Κατά την απεργία, τα περισσότερα θέατρα θα παραμείνουν κλειστά ενώ κάποια θα λειτουργήσουν –ακούγονται έντονες φήμες για τρομοκρατία και εκφοβισμό κάποιων θεατρικών επιχειρηματιών προς τους εργαζόμενους καλλιτέχνες. Η επίσημη ανακοίνωση που εξέδωσε το Σ.Ε.Η. για τη 48ωρη απεργία είναι η ακόλουθη:
«Εδώ και αρκετό καιρό, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών διαπραγματευόταν με τους θεατρικούς επιχειρηματίες την υπογραφή μιας νέας συλλογικής σύμβασης. Αυτοί όμως, καλυπτόμενοι πίσω από τις κυβερνητικές επιλογές στον εργασιακό χώρο, μετά από 4 μήνες και πολλές καθυστερήσεις, σήμερα υπαναχωρούν και προτείνουν όρους πιο δυσμενείς και εξευτελιστικούς ακόμα και απ’ αυτούς που ανεπίσημα είχαν προτείνει στην αρχή των διαπραγματεύσεων, περιφρονώντας έτσι τις προσπάθειές μας για εξεύρεση λύσης.
Αντιδρώντας σ’ αυτόν τον εμπαιγμό, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, μετά από απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του κλάδου, ξεκινά κινητοποιήσεις, αρχίζοντας με 48ωρη απεργία το Σάββατο 23 και την Κυριακή 24 Μαρτίου.
Στον κλάδο μας η ανεργία φτάνει το 90%, η εργασία μας (για όσους τυχαίνει να βρουν) είναι εποχιακή. Ένας ηθοποιός είναι αναγκασμένος με εργασία τριών κακοπληρωμένων μηνών να καλύψει τα έξοδα και τις ανάγκες του για όλο τον υπόλοιπο χρόνο. Αμειβόμαστε με μισθούς πείνας ή ισχνά ποσοστά, πολύ συχνά ανασφάλιστοι, με αποτέλεσμα να καθίσταται αδύνατη η εξασφάλιση ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, σύνταξης, και επιδότησης ανεργίας.
Την ίδια στιγμή:
-Η ΕΡΤ δεν παράγει πρόγραμμα ελληνικής μυθοπλασίας (σειρές – τηλεταινίες).
-Στην ιδιωτική τηλεόραση, οι ηθοποιοί με κόπο παλεύουν να πάρουν ένα ευρώ από σειρές παιγμένες κατ’ επανάληψη εδώ και πολύ καιρό, ενώ, στις ελάχιστες που γυρίζονται, δεν ξέρουν εάν και πότε θα πληρωθούν.
-Στις μεταγλωττίσεις και τα σπικάζ (όσα γίνονται) οι εταιρείες δίνουν ψίχουλα και χρησιμοποιούν ερασιτέχνες.
-Τα ΔΗΠΕΘΕ κάτω από το βάρος της οικονομικής τους ανέχειας είτε παραμένουν κλειστά είτε ανεβάζουν παραστάσεις με ερασιτέχνες ηθοποιούς.
-Στα κρατικά θέατρα ο κρατική επιχορήγηση μειώνεται συνεχώς με αποτέλεσμα να συρρικνώνεται η δραστηριότητά τους.
-Η Εργατική Εστία καταργείται, με αποτέλεσμα και τα θέατρα να στερούνται ενός σημαντικού εσόδου και το κοινό να στερείται το προνόμιο που είχε για δωρεάν πρόσβαση στον πολιτισμό. Και ενώ το κράτος καταργεί τον θεσμό των Συλλογικών Συμβάσεων, οδηγώντας τον ίδιο τον πολιτισμό στη διάλυσή του, οι επιχειρηματίες του ελεύθερου θεάτρου, εκμεταλλευόμενοι αυτή την κατάσταση συμβάλλουν στην εξαθλίωση των εργαζόμενων ηθοποιών.
ΠΟΣΟ ΘΑ ΤΟ ΑΝΕΧΘΟΥΜΕ ΑΚΟΜΑ;
Διεκδικούμε:
-Την καθιέρωση της υποχρεωτικότητας της ισχύος των ΣΣΕ δια νόμου.
-Την υπεράσπιση του δημοκρατικού και κοινωνικού μας δικαιώματος να έχουμε συλλογική σύμβαση σεβαστή και εφαρμοστέα από τους εργοδότες.
-Πληρωμένο και ασφαλισμένο επάγγελμα.
-Ανανέωση και επέκταση της συλλογικής μας σύμβασης στο ελεύθερο θέατρο και στα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα.
-Στήριξη του πολιτισμού και της καλλιτεχνικής δημιουργίας από την πολιτεία φροντίζοντας για συνεχή χρηματοδότηση των Κρατικών Θεάτρων, των ΔΗΠΕΘΕ και των επιχορηγούμενων θεάτρων.
-Τηλεόραση: Καταβολή των αμοιβών από τις εταιρείες παραγωγής σε 45 μέρες από την προβολή τού επεισοδίου με συνυπευθυνότητα των καναλιών.
-Παραγωγή ελληνικού ψυχαγωγικού προγράμματος και σειρών μυθοπλασίας τόσο από την Κρατική τηλεόραση, όσο και από την ιδιωτική.
-Καθιέρωση κατώτερων αμοιβών σε μεταγλωττίσεις-σπικάζ.
-Καταβολή επιτέλους από τα κανάλια τού 1,5% για τον κινηματογράφο και εξεύρεση άλλων πηγών χρηματοδότησης του θεάτρου και του πολιτισμού γενικότερα.
-Διατήρηση της Εργατικής Εστίας, που προσφέρει πολιτιστικό προϊόν στους εργαζόμενους με χρήματα τα οποία έτσι κι αλλιώς πληρώνουν οι ίδιοι με τη μορφή εισφορών».