Το Αθηνά - Live του Γιώργου Φακανά γιορτάζει Παρασκευή 15 και Σάββατο 16 Φεβρουαρίου τα δέκα χρόνια παρουσίας του στα μουσικά δρώμενα με μια jazz - latin έκρηξη και πολλές εκπλήξεις με την συναυλία «Anthony Jackson & Horacio El Negro Hernandez» με το Yiorgos Fakanas Group.
Σε αυτά τα δέκα χρόνια, σε αυτή τη μουσική φωλιά που φέρει την υπογραφή του Γιώργου Φακανά έχουν εμφανισθεί ...
100 και πλέον μουσικοί της αξίας των Mike Stern, Dennis Chambers, Anthony Jackson, Victor Wooten, Joe Zawinul, Pat Martino, Dave Weckl, Steve Gadd, Bireli Lagrene, John Scoffield, Scott Henderson.
100 και πλέον μουσικοί της αξίας των Mike Stern, Dennis Chambers, Anthony Jackson, Victor Wooten, Joe Zawinul, Pat Martino, Dave Weckl, Steve Gadd, Bireli Lagrene, John Scoffield, Scott Henderson.
Όλα αυτά συνέβησαν μέσα σε ένα Ωδείο. Σε ένα Ωδείο, όπου αναβαπτίστηκε η έννοια του όρου, ξέφυγε από τη συντηρητική άποψη της τυπικής και κλασικής μετάδοσης της μουσικής, απέκτησε νεύρο, ορμή και ουσία, συναντήθηκε με τη διεθνή μουσική γλώσσα και συμπορεύθηκε, επιτέλους, με ότι συμβαίνει στον πλανήτη στο υψηλότερο δυνατόν επίπεδο. Ολες οι γενιές, από 15 έως 85 χρονών, συναντήθηκαν και συνεχίζουν να συναντιούνται στο ΑΘΗΝΑ Live. Ένα ολόκληρο κτίριο 2.500 τετραγωνικών με δύο συναυλίες κάθε βδομάδα, σεμινάρια, μαθήματα και παράλληλες εκδηλώσεις σε όλους τους χώρους.
Ο μπασίστας Γιώργος Φακανάς, ο άνθρωπος που κρύβεται πίσω από όλα αυτά. Το 1980 συμμετέχει στην ιστορική ηχογράφηση της Λιλιπούπολης με το Μάνο Χατζιδάκι και από τότε μέχρι το 1995 έχει ηχογραφήσει σε πάνω από 800 δίσκους της ελληνικής δισκογραφίας. Ιδρυτής του γκρουπ ISKRA και μοναδικός εκπρόσωπος της Ελλάδας στην Ορχήστρα jazz της ΕΟΚ. Έχει ήδη 9 προσωπικά CDs (Α New Day, Parastasis, Horizon, Amorosa, Stand Art, Echoes, Domino, Interspirit, Maestro) μέσα στα οποία συμμετέχει ολόκληρη η ελληνική jazz σκηνή καθώς και μερικοί από τους μεγαλύτερους μουσικούς του κόσμου όπως οι Dave Weckl, Anthony Jackson, Frank Gambale, Mike Stern, Mitch Forman, Wallace Roney, Lenny White, Brett Garsed, Bob Franceschini κ. α. Το κυριότερο όμως για τον Γιώργο Φακανά είναι ότι συνδυάζει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την ιδιότητα του δασκάλου με αυτή του μουσικού.
Τελικά αυτή η δεκαετία πέρασε γρήγορα ή αργά;
«Μέσα στη σκέψη μας τα χρόνια περνούν γρήγορα. Όταν όμως ο χρόνος συνδέεται με μεγάλες στιγμές και γεγονότα μοιάζει σαν ακίνητος. Η δεκαετία αυτή πραγματοποίησε όνειρα πολλών γενεών, απομυθοποίησε μύθους, μας έφερε σε επαφή με το άπιαστο, και τελικά μας έδειξε τι μπορούμε, ποιοι είμαστε και που βρισκόμαστε σε σχέση με το παγκόσμιο μουσικό γίγνεσθαι. Αν κάτι πέτυχε η δουλειά μας στο «Αθηνά Live» είναι να γιγαντωθεί η αυτοπεποίθηση μας».
Όταν ξεκινούσε αυτό το ταξίδι τι είχες στο μυαλό σου;
«Να αποδειχθεί αυτό που ακράδαντα πιστεύω μέχρι σήμερα. Στην Ελλάδα μπορούν να γίνουν τα πάντα στον ίδιο υψηλό βαθμό που συμβαίνουν σε οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη. Γεννιόμαστε σ' αυτή τη χώρα, που όλοι της χρωστάνε τα πάντα, με μια διάθεση υποτέλειας. Μας μαθαίνουν να αυτοπροσδιοριζόμαστε κατώτεροι και να θεωρούμε ότι ξένο και καλύτερο. Λοιπόν, ήθελα να φέρουμε τους πραγματικά κορυφαίους μουσικούς, τους θρύλους των παιδικών μας χρόνων εδώ. Να έρθουν σε επαφή με τους Έλληνες μουσικούς και το κοινό, να δούμε από κοντά τους λόγους που τους έκαναν μεγάλους, την ανθρώπινη πλευρά τους, τις αδυναμίες τους. Να γίνουμε κομμάτι της παγκόσμιας πολιτιστικής πραγματικότητας και όχι απόμακροι παρακολουθητές και μίζεροι χρήστες του διαδικτύου. Σας βεβαιώ ότι, μέσα στην πραγματικά καλλιτεχνική και μυσταγωγική ατμόσφαιρα του «Αθηνά Live», πετύχαμε να γεννήσουμε όνειρα, να καταργήσουμε προκαταλήψεις και να απλωθεί φως.
Μια απόδειξη είναι ότι, σήμερα, αρκετοί χώροι μας μιμούνται ακολουθώντας τον δρόμο που άνοιξε το «Αθηνά Live», γεγονός που με χαροποιεί και ταυτόχρονα καταξιώνει τη δουλειά μας».
Πως τα κατάφερες σε μια ελληνική κοινωνία όπου στο μεγαλύτερό της ποσοστό έχεις στο μυαλό της το εξής μουσική = τραγούδι;
«Έχω πολλές φορές αναφέρει ότι η μονοδιάστατη ταύτιση της μουσικής με το τραγούδι, αποτελεί σοβαρό πολιτιστικό πρόβλημα για τη χώρα μας. Σε αυτό δεν ευθύνεται το ελλιπώς πληροφορημένο κοινό. Όταν οι επιλογές σου περιορίζονται σε ότι αποφασίζουν τα κέντρα εξουσίας και τα δημοσιογραφικά τους φερέφωνα, δεν μπορεί να ευθύνεσαι για ότι δεν γνωρίζεις. Η ορχηστρική μουσική είναι απόλυτα συμμετοχική διότι οδηγεί τον ακροατή στη δική του επεξήγηση. Εμείς στο «Αθηνά Live», αλλά και εγώ στις συναυλίες μου, προσφέρουμε ορχηστρική μουσική. Κάθε φορά λοιπόν που το κοινό έρχεται σε επαφή με μουσική πλήρως οργανωμένη και δοσμένη με σεβασμό, ενθουσιάζεται, συμμετέχει και αναρωτιέται γιατί δεν γνώριζε την ύπαρξη της από πριν. Αυτός είναι ο λόγος που τα καταφέρνω 30 χρόνια τώρα:
Πληροφορώ τον κόσμο για τον κρυμμένο θησαυρό της ορχηστρικής μουσικής που λυτρώνει και απελευθερώνει».
Βλέπεις μια κιθάρα ποια είναι η πρώτη σκέψη που σου έρχεται στο μυαλό;
«Δεν παίζει ρόλο η θέα ενός οργάνου, όποιο και αν είναι αυτό. Στο μυαλό ενός ανθρώπου που έχει επίγνωση της αποστολής του υπάρχει πάντα η σκέψη της επόμενης κίνησης. Η δημιουργία μουσικής, η σύνθεση, η Τέχνη, η επικοινωνία, το περιβάλλον, το μέλλον…»
Έχεις καταφέρεις να είσαι και μουσικός και δάσκαλος. Τα διαχωρίζεις αυτά;
«Ο σωστός δάσκαλος μεταφέρει στους μαθητές του τη γνώση φιλτραρισμένη μέσα από τα βιώματα του. Στην ουσία επιβεβαιώνεται καθημερινά για τις επιλογές και τις απόψεις του μέσα από την ανταπόκριση των μαθημάτων του.
Ο σωστός μουσικός μεταφέρει στο κοινό του τη γνώση του φιλτραρισμένη μέσα από τα βιώματα του. Στην ουσία επιδιώκει την επιβεβαίωση και την αποδοχή για να αισθανθεί χρήσιμος στο κοινό του.
Και οι δύο ιδιότητες, όταν δεν κουνάς το χέρι από την έδρα η από την σκηνή, δεν διαχωρίζονται. Στο μάθημα και τη σκηνή ξαναζείς τη ζωή σου με την ελπίδα να ανοίξεις δρόμους για το μέλλον».
Σε μια κοινωνία σε βαθιά κρίση η μουσική τι ρόλο μπορεί να παίξει;
«Η μουσική εξημερώνει τα θηρία, οδηγεί τους πολεμιστές στη μάχη, υπογραμμίζει και αναδεικνύει τις παραστατικές Τέχνες, συνοδεύει τις μεγάλες ανθρώπινες στιγμές.
Πρόκειται για την δύναμη της Τάξης ενάντια στην Αταξία και το Χάος. Αν ακούγεται και δεν υποδουλώνεται από τη εξουσία ως φθηνό εμπορεύσιμο αντικείμενο, μπορεί να ανατρέψει τον κόσμο όλο. Η συμβίωση με τη Μουσική ανοίγει το μυαλό και δίνει νέες σκέψεις και λύσεις, οπότε επέρχεται η ανατροπή της κρίσης. Ας βοηθήσουμε όλοι λοιπόν να ακούγεται δημιουργική μουσική και σίγουρα καλύτερες μέρες μας περιμένουν».
Τι συμβουλεύεις τα νέα παιδιά;
«Να έχουν στόχους, όραμα και πίστη στην επιτυχία. Να μην χρησιμοποιούν ως δικαιολογία της απραξίας τους την κακή κοινωνία. Να κάνουν αυτοκριτική».
Τα μελλοντικά σου σχέδια
«Δημιουργία στη σύνθεση και στην εκτέλεση μέσα από καινούργια cd και συναυλίες.
Ανάπτυξη στην εκπαιδευτική δραστηριότητα μέσα από το Ωδείο Τέχνης, τους σπουδαστές μας, τη νέα Δραματική Σχολή που δημιουργώ και τη συγγραφή των βιβλίων μου. Μεγάλα μουσικά γεγονότα με τους μεγαλύτερους μουσικούς του πλανήτη στο «Αθηνά Live». Περιοδείες στη Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο».
Τι πήρες από όλες αυτές τις συνεργασίες επαφές;
«Αυτοπεποίθηση, επιβεβαίωση, γνώση, ωριμότητα, δημιουργική χαρά, νόημα ζωής».
Πως σκέφτεσαι τα επόμενα δέκα χρόνια;
«Δράττοντας την ημέρα, βήμα - βήμα να κοιτάζω προς τα εμπρός και προς τα επάνω».
INFO
Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου ΩΡΑ : 21.00
Σάββατο 16 Φεβρουαρίου ΩΡΑ : 22.30
Σεμινάριο drums από τον HORACIO 'El Negro' HERNANDEZ ΣΑΒΒΑΤΟ 16 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ '13 ΏΡΑ: 12.30
(Επικοινωνήστε μαζί μας για να προμηθευτείτε το κουπόνι δωρεάν εισόδου στο σεμινάριο)
ΑΘΗΝΑ Live : Λ. Ποσειδώνος 3 - Παραλία Ν. Φαλήρου - Μοσχάτου