Της Ν. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ
Οταν δεν πάει ο Μωάμεθ στο βουνό, πάει το βουνό στον Μωάμεθ.
Οταν οι χιλιάδες τουρίστες που κατεβαίνουν στο λιμάνι του Πειραιά δεν επισκέπτονται τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία του, τότε χρειάζεται να πάει το μουσείο στο λιμάνι.....
Ετσι, η πόλη αποφάσισε να στήσει μια ολόκληρη γειτονιά μουσείων στην ακτή του Πειραιά, και μάλιστα εκεί που θα δένουν τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια. Οπότε θα είναι περίεργο κανείς να μην τα δει και να μη θελήσει να τα γνωρίσει. Με αυτή τη λογική οργανώνεται η λεγόμενη Πολιτιστική Ακτή Πειραιά, που θα περιλαμβάνει, εκτός από το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων (έχει ολοκληρωθεί ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την υλοποίησή του στο «Σιλό»), το Αρχαιολογικό Θεματικό Μουσείο Πειραιά και το Μουσείο Μετανάστευσης.
(φωτό) Μακέτα της Πολιτιστικής Ακτής του Πειραιά με τα μουσεία της.
|
Το Συμβούλιο Μουσείων στην προχθεσινή του συνεδρίαση ασχολήθηκε με τη μουσειολογική μελέτη του Αρχαιολογικού Θεματικού Μουσείου Πειραιά, που θα στεγαστεί στο «Καστράκι» του ΟΛΠ, ένα κτίσμα 7.000 τ.μ. του 1980, με ισόγειο, υπερκείμενη πιλοτή και δύο ορόφους. Ο δεύτερος όροφος θα γκρεμιστεί, όπως και τα παρακείμενα κτήρια του ίδιου οικοπέδου, για να αποκατασταθεί κατά το δυνατόν η αρχαία τοπογραφία, όπως είπε η έφορος αρχαιοτήτων της περιοχής, Στέλλα Χρυσουλάκη. Οι εκθεσιακοί χώροι του μουσείου, μαζί με τους χώρους εξυπηρέτησης των επισκεπτών, την αίθουσα πολλαπλών χρήσεων και το εργαστήριο εκπαιδευτικών προγραμμάτων, χωροθετούνται στο ισόγειο.
Στόχος είναι να γνωρίσει ο επισκέπτης τη σημασία του λιμένος και της πόλης του Πειραιά κατά την αρχαιότητα. Η αφήγηση θα ξεκινά από τις πρωιμότερες αρχαιολογικές μαρτυρίες, από τους προϊστορικούς και πρώιμους ιστορικούς χρόνους, κατά τους οποίους κατοικείται η περιφέρεια του μετέπειτα Πειραιά. Γιατί, όπως έχουν δείξει τα ευρήματα, κατοικήθηκε πρώτα το Μοσχάτο (έχουν βρεθεί προϊστορικές εγκαταστάσεις), τα Καμίνια και το Δέλτα Φαλήρου (έχουν ανασκαφεί τάφοι πρωτογεωμετρικών και αρχαϊκών χρόνων).
Μέσα από 2.961 αντικείμενα από τις αποθήκες του Αρχαιολογικού Μουσείου Πειραιά, πολλά από τα οποία θα εκτεθούν για πρώτη φορά, η ΚΣΤ' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων φιλοδοξεί να δείξει την ίδρυση και οχύρωση του Πειραιά, το Ναύσταθμο με τους νεώσοικους (δηλαδή τα σπίτια των πλοίων και την αρματωσιά τους), τον Κάνθαρο, που ήταν το εμπορικό λιμάνι, και τις αγορές του κόσμου, την επίσκεψη στην πόλη και το πολύχρωμο μωσαϊκό του σημερινού Πειραιά. Αντί επιλόγου, θα δείξουν τις ανασκαφές της Εφορείας που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Σύμφωνα με την κ. Χρυσουλάκη, «ο Πειραιάς χαράχθηκε μέσα σε ένα προστατευμένο κέλυφος, τα τείχη του, και πάνω σε παρθένο έδαφος, καθώς δεν υπήρχε προηγούμενη κατοίκηση. Ηταν μια βιοκλιματική πόλη που λιαζόταν και αεριζόταν από παντού. Ο Ιππόδαμος σχεδίασε την ιδανική πόλη των 10.000 κατοίκων, με γνώμονα την ισονομία και τη δημοκρατία. Και δεν ήταν καν πόλη, αλλά επίνειο της Αθήνας. Ηταν μια ουτοπία που έγινε πραγματικότητα».
Το μουσείο αυτό θα λειτουργήσει ως τμήμα του Αρχαιολογικού Μουσείου Πειραιά με τα μοναδικά χάλκινα αγάλματα της Μεσογείου, που έχει μηδαμινή επισκεψιμότητα στη θέση που βρίσκεται (Χαρ. Τρικούπη 31), σε μια πυκνοδομημένη γειτονιά, άβολη για τη στάθμευση ακόμη και μικρών οχημάτων. Η μελέτη του νέου αρχαιολογικού μουσείου που συντάχθηκε από τη Διεύθυνση Μελετών Μουσείων σε συνεργασία με την ΚΣΤ' Εφορεία έπεισε τα μέλη του Συμβουλίου για τις προθέσεις της, γι' αυτό εγκρίθηκε ομόφωνα.
πηγη
πηγη