20 Φεβ 2013

50 ταινίες που δεν πρέπει να λείπουν από κανένα σπίτι

Στην εποχή που κάθε ηλεκτρονικός υπολογιστής “κατεβάζει” νυχθημερόν εκατοντάδες ταινίες- σκουπίδια (για πόσο ακόμα άραγε;), ο καλλιτεχνικός κινηματογράφος είναι παντελώς άγνωστος στο ευρύ κοινό. 

Αν βαρεθήκατε τις ταινίες με αίμα, σπέρμα και ...“κάποιος αγαπάει κάποια” και αν θεωρείτε πλεονέκτημα την άσκηση της αισθητικής και του πνεύματος είναι καιρός να ¨κατεβάσετε” και τα πραγματικά παυσίλυπα της 7ης Τέχνης. 

Από την άλλη είναι αδύνατον να κάνεις επιλογή στα έργα Τέχνης και να δημιουργείς μια λίστα με τις καλύτερες, κατά τη γνώμη σου, ταινίες. 
Το γεγονός ότι πρέπει να παρουσιάσεις 50 μόνο ταινίες από την ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου καθιστά τα πράγματα ακόμα πιο δύσκολα. Και σωστά πρέπει να είναι μικρός ο προτεινόμενος αριθμός αν επιθυμείς να είναι χρηστική τούτη η λίστα. Σκοπός των 24γραμμάτων δεν είναι να δώσουν τις 50 “καλλίτερες ταινίες” (φράση δίχως νόημα) αλλά να δώσουν την ευκαιρία ειδικά στη νέα γενιά να δουν τις δημιουργίες των μεγάλων του κινηματογράφου: Eisenstein, Chaplin, Rosellini, Bergman, Hitchcock, Welles, Pasollini, Kubrick, Allen, Demme και πολλών άλλων (και ας μας συγχωρήσουν όσοι, επίσης, μεγάλοι αφήσαμε απ έξω, όπως: Kitano, Dovzhenko, Riefenstahl και πολλοί άλλοι). 

Η επιλογή έγινε με κριτήριο το τι θα μπορούσε να δει ένα αμύητο κοινό στην πρώτη ουσιαστική επαφή του με την έβδομη Τέχνη. Η εύκολη δουλειά των περιοδικών είναι να ειρωνεύονται τα σκουπίδια ορισμένων τηλεοπτικών εκπομπών. Η δύσκολη δουλειά είναι να προτείνουν οτιδήποτε (ακόμα και αν είναι υποκειμενικό ή ελλιπές).


Οι ταινίες για τη “βασική εκπαίδευση μας” στον κινηματογράφο (με αλφαβητική σειρά)


Ai no corrida (Nagisa Oshima, 1976) Η Αυτοκρατορία των Αισθήσεων

All the President’s Men (Alan Jay Pakula) Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου

Amarcord (Fererico Fellini, 1973) Θυμάμαι

America America (Elia Kazan, 1963) Αμέρικα, Αμέρικα

Anaparastassi-αναπαράσταση- (Θεόδωρος Αγγελόπουλος, 1970)

Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979) Αποκάλυψη Τώρα

Battleship Potemkin (Sergei Eisenstein, 1925) Θωρηκτό Ποτέμκιν

Blue Velvet (David Lynch, 1986) Μπλε Βελούδο

Cinema Paradiso (Giuseppe Tornatore, 1988) Σινεμά ο Παράδεισος

Citizen Kane (Orson Welles, 1941) Πολίτης Κέιν

City Lights (Charles Chaplin, 1931) Τα Φώτα της Πόλης

Clockwork Orange (Stanley Kubrick, 1971) Το Κουρδιστό Πορτοκάλι

Decameron (Pier Paolo Pasolini, 1971) Το Δεκαήμερο

Germany Year Zero (Roberto Rossellini, 1948) Γερμανία, Έτος Μηδέν

Hero (Zhang Yimou, 2002) Ο Ήρωας

La Dolce Vita (Federico Fellini, 1960) Γλυκιά Ζωή

The Bicycle Thief -Ladri di biciclette- (Vittorio de Sica, 1948) Κλέφτης Ποδηλάτων

Le Cercle rouge (Jean-Pierre Melville, 1970) Ο Κόκκινος Κύκλος

Lolita (Stanley Kubrick, 1962) Λολίτα)

Modern Times (Charles Chaplin, 1936) Μοντέρνοι Καιροί

Death in Venice (Morte a Venezia) (Luchino Visconti, 1971) Θάνατος στη Βενετία

Oldboy (Park Chan-Wook, 2003)

One Flew Over the Cuckoo’s Nest (Milos Forman, 1975) Στη Φωλιά του Κούκου

Padre Padrone (Paolo & Vittorio Taviani,, 1977) Πατέρας Αφέντης

Parsifal (Hans-Jurgen Syberberg, 1982) Πάρσιφαλ

Radio Days (Woody Allen, 1987) Μέρες Ραδιοφώνου

Repulsion (Roman Polanski, 1965) Αποστροφή

Roma citta aperta (Roberto Rossellini, 1945) Ρώμη ανοχύρωτη πόλη

Run Lola Run (Tom Tykwer, 1998) Τρέξε Λόλα, Τρέξε

Solaris (Andrei Tarkovsky, 1972) Σολάρις

Taxi Driver (Martin Scorsese, 1976) οΤαξιτζής

That Obscure Object of Desire (Luis Bunuel, 1977) Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου

The Bridge on the River Kwai (David Lean, 1957) Η Γέφυρα του Ποταμού Κβάι

The Cotton Club (Francis Ford Coppola, 1984) Κόττον Κλαμπ

The Deer Hunter (Michael Cimino, 1978) Ο Ελαφοκυνηγός

The Elephant Man (David Lynch, 1980) Ο Άνθρωπος Ελέφαντας

The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972-74) Ο Νονός

The Last Emperor (Bernardo Bertolucci, 1987) Ο Τελευταίος Αυτoκράτορας

The Seventh Seal (Ingmar Bergman, 1957) Η Έβδομη Σφραγίδα

The Silence of the Lambs (Jonathan Demme, 1991) Η Σιωπή των Αμνών

The Six Sense (M. Night Shyamalan, 1999) Η Έκτη Αίσθηση

The Wrong Many (Alfred Hitchcock, 1957) Δεκατρία Εγκλήματα Ζητούν Ένοχο

Thiassos, ο Θίασος (Θεόδωρος Αγγελόπουλος, 1975)

Three Days of the Condor (Sydney Pollack, 1975) Τρεις Μέρες του Κόνδορα

Underground (Emir Kusturica, 1995)

Vertigo (Alfred Hitchcock, 1958) Δεσμώτης Ιλίγγου

I Vitelloni (Federico Fellini, 1953)

Wild Strawberries (Ingmar Bergman, 1957) Άγριες Φράουλες

Z (Κώστας Γαβράς, 1969)



Αντιστοιχισμένο περιεχόμενο

Η Ενημέρωση στην Ελλάδα και τoν Κόσμο