18 Σεπ 2012

Χέρμαν Μπλάουτ: Ο γερμανός ζωγράφος που αγάπησε την Ελλάδα

Ο φιλέλληνας καλλιτέχνης άφησε την τελευταία πνοή στη χώρα μας

«Η τεχνική του κατάρτιση είναι υψηλή και αποτελεί το βασικό αίτιο των ευτυχών, πλαστικών του αναζητήσεων. Το χρώμα του υγρό πλασμένο...
, πληθωρικό λειτουργεί ως φορέας έντασης αλλά και δυναμικής επιβολής που εξομαλύνει τις αντιθέσεις». 

Αυτά έχει γράψει, μεταξύ άλλων, ο τεχνοκριτικός Μάνος Στεφανίδης για την έκθεση «Κριτική προσέγγιση του κόσμου που χάνεται» του Χέρμαν Μπλάουτ που φιλοξενήθηκε στην ιστορική γκαλερί των Νέων Μορφών το 1983. Του γερμανού ζωγράφου και φιλέλληνα που έφυγε από τη ζωή χτυπημένος από καρκίνο το περασμένο Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου σε ηλικία 73 χρονών. Ο Μπλάουτ, ωστόσο, δεν διακρίθηκε μόνο για μια ζωγραφική που επιδέχεται πολλαπλή ανάγνωση (ειδολογική, μορφολογική, εννοιολογική), αλλά και για τη μεγάλη του αγάπη στην Ελλάδα που «πιστοποίησε» παίρνοντας την ελληνική υπηκοότητα το 1999.

«Το επίτευγμα του Μπλάουτ έγκειται στο ότι ενσωματώνει οργανικά τα επί μέρους προς το όλο, έτσι ώστε να σφυρηλατείται ένας οργανισμός αρμονικός και να υπηρετείται με πληρότητα η κυρίαρχη ιδέα του έργου. Η σωστή κατανομή των εντάσεων, ο ρυθμός των συνθέσεων, αλλά και ανθρωπιστικός τους χαρακτήρας συγκλίνουν στη δημιουργία μιας υψηλής ζωγραφικής», αναφέρει επίσης ο Μάνος Στεφανίδης.

Ο Μπλάουτ γεννήθηκε το 1939 στο Ιλερτίσεν και σπούδασε ζωγραφική, γραφικές τέχνες και διακόσμηση στο Μόναχο και το Αμβούργο. Ως φοιτητής στο Μόναχο γνώρισε τη Σοφία, τη φοιτήτρια Ιατρικής που αγάπησε κι ακολούθησε για πάντα στην Ελλάδα.

Ενοχλήθηκε σφόδρα από τα εξώφυλλα του γερμανικού «Focus» κι έστειλε σκληρή επιστολή λέγοντας ότι ο Γερμανός έχει ακόμη μέσα του το αίσθημα της «κυρίαρχης ράτσας». Ο ίδιος ισχυριζόταν ότι υπήρχε λύση για την έξοδο της Ελλάδας από την κρίση: κάθε Γερμανός να πληρώνει από ένα ευρώ για κάθε ελληνική λέξη που χρησιμοποιεί και έτσι θα ξεπεραστεί η κρίση (εννοώντας ότι η ελληνική είναι η μητέρα των γλωσσών). Είχε εκθέσει επίσης, μεταξύ άλλων, στην γκαλερί «Εκφραση», στη Δημοτική Πινακοθήκη της Αθήνας, στη γκαλερί «Εψιλον» της Θεσσαλονίκης, στη Δημοτική Πινακοθήκη Ρόδου και αλλού.

Η τελευταία ατομική του έκθεση στην Ελλάδα έγινε το 2010 στη γκαλερί «Εκφραση» με τον τίτλο «Το μέλλον που χάσαμε;». Εκεί τα λάδια έθεσαν ένα διάλογο ανάμεσα στην ελπίδα και την απελπισία, στην μία πλευρά γεωμετρικά με έντονα χρώματα τοπία και στην άλλη, γκρίζα, ρεαλιστικά, ζωγραφικοί μάρτυρες της φτώχιας και της καταστροφής. Ο πρόλογος της έκθεσης γράφτηκε από τον καθηγητή Μιχάλη Μερακλή. Το φθινόπωρο του ίδιου χρόνου κλήθηκε από τη γενέθλια πόλη του Ιλερτίσεν να εκθέσει τη δουλειά του στο Μουσείο Ανακτόρων των Βοελίν. Παρουσίασε 23 έργα σε πρόλογο του καταλόγου τηςΝέλλυς Κυριαζή.

Ο Χέρμαν Μπλάουτ δεν εκφραζόταν μόνο μέσω της ζωγραφικής. Είχε εικονογραφήσει βιβλία, αφίσες, ημερολόγια, ενώ είχε φιλοτεχνήσει τοιχογραφίες στο Δημαρχείο Δραπετσώνας και στο Νοσοκομείο Παίδων ΒΑ Αττικής.
Η κηδεία του έγινε σήμερα στα Μελίσσια.
πηγη

Αντιστοιχισμένο περιεχόμενο

Η Ενημέρωση στην Ελλάδα και τoν Κόσμο