4 Αυγ 2012

Ο «Δεσμώτης του Ιλίγγου» εκθρόνισε τον «Πολίτη Κέιν»


Για πρώτη φορά ύστερα από μισό αιώνα, ο «Πολίτης Κέιν» του Ορσον Γουέλες δεν θεωρείται η «καλύτερη ταινία όλων των εποχών» - τη διαδέχθηκε στη σχετική λίστα που καταρτίζει το Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου, «Ο Δεσμώτης του Ιλίγγου» του Αλφρεντ Χίτσκοκ. 

Κάθε δέκα χρόνια, το ...
... «Sight & Sound», το επίσημο περιοδικό του Βρετανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου (ΒFI) θέτει το ερώτημα για την καλύτερη ταινία όλων των εποχών σε μία μεγάλη ομάδα κριτικών του σινεμά, καθηγητών και στελεχών της βιομηχανίας της Εβδομης Τέχνης. Εφέτος οι 846 προέκριναν το «Vertigo» το φημισμένο θρίλερ που το 1958 γύρισε ο Χίτσκοκ με πρωταγωνιστές τον Τζίμι Στιούαρτ και την Κιμ Νόβακ.

Επί 50 χρόνια ο «Πολίτης Κέιν» (1941) του Γουέλες πρώτευε στη σχετική λίστα. Πριν από μία δεκαετία, είχε ανακηρυχθεί πάλι «καλύτερη ταινία όλων των εποχών», κατακτώντας την πρώτη θέση με μόλις πέντε ψήφους διαφορά από τον «Δεσμώτη του Ιλίγγου». Εφέτος όμως, το «Vertigo» - με τη λαβυρινθώδη ιστορία του βετεράνου αστυνομικού Σκότι Φέργκιουσον που φοβάται τα ύψη και προσλαμβάνεται να παρακολουθησει τη σαγηνευτική αλλά παράξενη σύζυγο του φίλου του - πρώτευσε με 34 ψήφους διαφορά.

Ισως βέβαια όλα αυτά να μην είναι τόσο τυχαία. Εφέτος ο θρίαμβος του «Δεσμώτη του Ιλίγγου» συμπίπτει με το μεγάλο αφιέρωμα στην κινηματογραφική ιδιοφυία του Χίτσκοκ, που διοργανώνει το BFI. O Xίτσκοκ εξάλλου είναι Βρετανός, ο Γουέλες Αμερικανός. Κανείς βέβαια δεν μπορεί να αμφισβητήσει ούτε την ιδιοφυία του σπουδαίου Χίτσκοκ - ο οποίος ωστόσο ποτέ δεν τιμήθηκε με Οσκαρ σκηνοθεσίας για καμία του ταινία - ούτε το μεγαλείο του «Vertigo» που άλλαξε το σινεμά.  

Τρίτο στη σχετική λίστα του «Sight & Sound» κατετάγη το «Tokyo Story» (1953) του Γιασουχίρο Οζου και τέταρτος «O κανόνας του παιχνιδιού» («La regle du Jeu», 1939) του σπουδαίου γάλλου κινηματογραφιστή Ζαν Ρενουάρ.

Αντιστοιχισμένο περιεχόμενο

Η Ενημέρωση στην Ελλάδα και τoν Κόσμο