Πενήντα χρόνια πέρασαν από τότε που έφυγε από τη ζωή το απόλυτο σύμβολο του σεξ, η εκρηκτική Μέριλιν Μονρόε, που σε ηλικία μόλις 36 ετών πέρασε οριστικά στη σφαίρα του μύθου και της αιωνιότητας.
Η επέτειος αυτή διοργανώνεται με ειδικά αφιερώματα στην καριέρα της αλλά και ........ στη ζωή της σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας. Στη χώρα μας, η New Star Art Cinema (Vel. Kossivakis) θα προβάλλει από σήμερα στους κινηματογράφους το αγωνιώδες φιλμ «Νιαγάρας» (1953) του Χένρι Χάθαγουεϊ σε επανέκδοση, με πρωταγωνίστρια την αξέχαστη ηθοποιό.
Η Μέριλιν Μονρόε και ο «Νιαγάρας» είναι «ένας άγριος χείμαρρος συναισθημάτων, που ακόμα και η φύση δεν μπορεί να ελέγξει». Το φιλμ αυτό, παραγωγή της 20th Century Fox (1953), έχει οικοδομηθεί πάνω στο πρόσωπο της Μέριλιν Μονρόε.
Η ταινία ανοίγει με το ζεύγος Κάτλερ (Max Showalter και Jean Peters) που βρίσκεται στους καταρράκτες του Νιαγάρα για τον μήνα του μέλιτος. Ο Ρέι Κάτλερ, γλυκός σύζυγος αλλά με συμπεριφορά νεόπλουτου, συναντά μαζί με τη γυναίκα του ένα άλλο ζευγάρι στο ξενοδοχείο, τον Τζορτζ και τη Ρόουζ Λούμις (Joseph Cotton και Marilyn Monroe), που κατά λάθος έχουν πάρει το δωμάτιό τους. Το ζευγάρι αυτό είναι κάπως αταίριαστο: η νέα και σέξι Ρόουζ και ο αρκετά μεγαλύτερός της Τζορτζ. Η παρεξήγηση με τα δωμάτια τελικά λύνεται και επιπλέον φέρνει πιο κοντά τα δύο ζευγάρια. Ωσπου κάποια στιγμή η Πόλι Κάτλερ βλέπει τη Ρόουζ να φιλιέται με έναν άλλο άνδρα και αργότερα μαθαίνει ότι υπάρχει σχέδιο δολοφονίας του συζύγου της...
Πριν από τον «Νιαγάρα», στη Μονρόε δίδονταν μόνο κάποιοι μικροί ρόλοι χωρίς βάθος. Στην ταινία αυτή παίρνει τον πρώτο της βασικό ρόλο. Είναι φανερό ότι το στούντιο έχτισε την ταινία «Νιαγάρας» πάνω της. Από την αφίσα κιόλας της ταινίας μπορούμε να καταλάβουμε το σλόγκαν που το στοούντιο θέλει να περάσει: τα θέλγητρα της Μέριλιν είναι τόσο ορμητικά σαν τα νερά του Νιαγάρα! Ολη αυτή η κατάσταση βοήθησε την ηθοποιό να καθιερωθεί πια ως πρωταγωνίστρια και να αναβαθμιστεί στα κλιμάκια του Χόλιγουντ.
Η Μέριλιν Μονρόε γεννήθηκε με το όνομα Νόρμα Τζιν Μόρτενσον το 1926 στο Γενικό Νοσοκομείο του Λος Αντζελες. Λίγο πριν από τη γέννησή της, ο πατέρας της είχε εγκαταλείψει τη μητέρα της για να μετακομίσει στο Σαν Φρανσίσκο. Η Μέριλιν μεγάλωσε χωρίς να γνωρίζει ποιος ήταν πραγματικά ο πατέρας της καθώς η μητέρα της, Γκλάντις, άλλαζε συνεχώς ερωτικούς συντρόφους.
Ηταν εξαιρετικά ελκυστική γυναίκα και εργαζόταν ως μοντέρ στα RKO Studios. Λόγω σοβαρών ψυχολογικών προβλημάτων, έχασε τη δουλειά της και πέρασε σχεδόν όλη τη ζωή της μπαινοβγαίνοντας σε διάφορα ιδρύματα. Ετσι, σε ηλικία εννέα ετών, η Νόρμα μπήκε σε ορφανοτροφείο και δύο χρόνια αργότερα δόθηκε για υιοθεσία. Το 1942, στα δεκαέξι της, παντρεύτηκε τον 21χρονο τεχνίτη αεροσκαφών Τζέιμς Ντόχερτι. Ο γάμος τους όμως κράτησε μόνο πέντε χρόνια καθώς χώρισαν το 1946. Στο μεταξύ, η Μέριλιν είχε ήδη αρχίσει να εργάζεται ως μοντέλο επίδειξης μαγιό και είχε βάψει τα μαλλιά της ξανθά. Μέσω των φωτογραφήσεων προσέλκυσε πολλά βλέμματα, μεταξύ αυτών και του προέδρου της κινηματογραφικής εταιρείας RKO Pictures, που της πρότεινε να κάνει ένα δοκιμαστικό. Ο ατζέντης της, όμως, τη συμβούλεψε να προτιμήσει μια μεγαλύτερη εταιρεία, όπως η 20th Century Fox. Στη μεγάλη οθόνη ντεμπουτάρισε το 1947, με έναν μικρό ρόλο στην ταινία «The Shocking Miss Pilgrim». Η φωτογράφηση που έκανε το 1953 για το περιοδικό «Playboy» ήταν αυτή που έδωσε ώθηση στην καριέρα της.
Το 1951 η Μέριλιν πήρε έναν αρκετά μεγάλο ρόλο στην ταινία «Ερωτική φωλιά», μέσω της οποίας ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με το ευρύ κοινό. Το εκρηκτικό ταμπεραμέντο της, σε συνδυασμό με την αίσθηση παιδικής αθωότητας που απέπνεε, ενθουσίασε τους θεατές. Το 1953 έπαιξε στο «Gentlemen Prefer Blondes» ξετρελαίνοντας τον ανδρικό πληθυσμό. Ανάμεσά τους και ο αστέρας του μπέιζμπολ Τζο ντι Μάτζιο, με τον οποίο παντρεύτηκε στις 14 Ιανουαρίου του 1954. Την ίδια χρονιά πρωταγωνίστησε στο «There's No Business Like Show Business» και ακολούθησε το «Επτά χρόνια φαγούρα», μια ταινία που ανέδειξε το ταλέντο της στην κωμωδία και περιείχε μία από τις πιο χαρακτηριστικές σκηνές στην ιστορία του κινηματογράφου: τη Μέριλιν Μονρόε να στέκεται πάνω σε μια σχάρα, με τον αέρα να ανασηκώνει το λευκό φόρεμά της. Με τη συμμετοχή της το 1956 στην ταινία «Στάση λεωφορείου» η Μέριλιν απέδειξε ότι μπορούσε να ανταποκριθεί εξίσου καλά και στις απαιτήσεις ενός δραματικού ρόλου. Την ίδια χρονιά παντρεύτηκε τον θεατρικό συγγραφέα Αρθουρ Μίλερ, ένας γάμος που κράτησε τέσσερα χρόνια.
Το 1957 ταξίδεψε στη Μ. Βρετανία για τα γυρίσματα της ταινίας «Ο πρίγκιπας και η χορεύτρια», που αποτέλεσε μεγάλη εισπρακτική επιτυχία. Επειτα από έναν χρόνο απουσίας, η Μέριλιν Μονρόε επέστρεψε στη μεγάλη οθόνη το 1959 με την απολαυστική κωμωδία «Μερικοί το προτιμούν καυτό», με τον Τόνι Κέρτις και τον Τζακ Λέμον. Το 1961 πρωταγωνίστησε στην ταινία «Οι αταίριαστοι», το τελευταίο φιλμ τόσο για τη Μέριλιν Μονρόε όσο και για τον συμπρωταγωνιστή της Κλαρκ Γκέιμπλ που πέθανε λίγους μήνες αργότερα από καρδιακή προσβολή. Το 1962 η Fox την επέλεξε για τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο «Something's Got to Give». Λόγω της συνεχιζόμενης ασυνέπειάς της όμως, η εταιρεία αποφάσισε να διακόψει τη συνεργασία μαζί της και να μην της δώσει άλλη ευκαιρία.
Η καριέρα της κατέρρεε και η Μέριλιν απομονώθηκε στο σπίτι της στο Λος Αντζελες. Στις 5 Αυγούστου του 1962 η οικονόμος της τη βρήκε να κείτεται γυμνή στο κρεβάτι της με ένα άδειο μπουκάλι από υπνωτικά χάπια στο πλευρό της. Ηταν μόλις 36 ετών... Ο τοπικός ιατροδικαστής που κλήθηκε για να γνωματεύσει επί των συνθηκών του θανάτου της απεφάνθη ότι επρόκειτο πιθανότατα για αυτοκτονία. Ο φημολογούμενος ερωτικός δεσμός της όμως με τον Τζον Κένεντι και οι αντιδράσεις από το περιβάλλον του Αμερικανού προέδρου κάνουν πολλούς -ακόμη και σήμερα- να πιστεύουν ότι ο φάκελος «Μέριλιν» δεν έπρεπε να κλείσει με την ένδειξη «αυτοκτονία»...
Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΦΟΡΑ ΠΟΥ ΕΙΔΕ Ο ΦΑΚΟΣ ΤΗ ΜΕΡΙΛΙΝ ΓΥΜΝΗ
Το concept της φωτογράφησης ήταν απλό και προκλητικό. Η ξανθιά σεξοβόμβα βούτηξε στην πισίνα με το μαγιό της, αλλά βγήκε χωρίς αυτό. Το τελευταίο γυμνό κλικ της ηθοποιού-μύθου έγινε στις 4 Αυγούστου 1962, μία μέρα πριν βρεθεί νεκρή στο κρεβάτι της. Η γυμνή φωτογράφηση ήταν δική της ιδέα. Ηταν ο ευσεβής πόθος της Μονρόε να προκαλέσει με τις εικόνες της ένα viral effect που θα έφερε την υπογραφή της. Η Μέριλιν ήθελε να τραβήξει την προσοχή πάνω της σε μια περίοδο που η αντίζηλός της Ελίζαμπεθ Τέιλορ κέρδιζε συνεχώς έδαφος σε δημοσιότητα, αλλά και χρήμα. Η τελευταία αμειβόταν εκείνη την περίοδο με ένα εκατομμύριο δολάρια για να πρωταγωνιστήσει στην «Κλεοπάτρα» και το ρομάντζο της με τον συμπρωταγωνιστή της Ρίτσαρντ Μπάρτον ήταν το νούμερο 1 θέμα συζήτησης. Η Μονρόε από την άλλη πληρωνόταν μόλις με 100.000 δολάρια για να υποδύεται τη σέξι γατούλα της Αμερικής. Μια περσόνα που είχε αρχίσει να παίρνει την κατιούσα.
Το σώμα της, πίστευε, ότι ήταν το καλύτερο περιουσιακό της στοιχείο. Η Μέριλιν είχε, όπως φαίνεται, ανασφάλειες τις οποίες ξεχνούσε μόνο όταν δεν φορούσε τίποτα. Η γύμνια ήταν η δύναμή της. Το είχε παραδεχτεί άλλωστε στον Σίλερ που τη φωτογράφιζε κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της στις ταινίες «Let's Make Love» και «Something's Got to Give», από το 1960 έως το 1962. Ο Χιου Χέφνερ είχε συμφωνήσει να πληρώσει 25.000 δολάρια για μια γυμνή εικόνα της Μέριλιν, ποσό-ρετιρέ για το «Playboy». Οταν ο Σίλερ την ευχαρίστησε, 24 ετών τότε, για το αστρονομικό ποσό που θα λάμβανε για μία μόνο φωτογραφία, εκείνη αστειευόμενη του είπε: «Δεν υπάρχει κανείς που να δείχνει σαν εμένα χωρίς ρούχα. Βλέπεις τι κάνουν τα βυζιά και ο κώλος; Ετσι αγόρασα το σπίτι μου και την πισίνα μου».
Απολύτως σίγουρη για το εκτόπισμά της ως sex symbol. Αλλά και απολύτως κυκλοθυμική. «Πάλι γυμνό; Μόνο γι' αυτό είμαι καλή;» ρωτούσε άλλη στιγμή τον Σίλερ, ο οποίος τότε δεν μπορούσε να φανταστεί πως γνώρισε τη Μέριλιν Μονρόε στην πιο σκοτεινή περίοδο της ζωής της. «Θα ήθελα να αποδείξω ότι μπορώ να έχω δημοσιότητα χωρίς να δείξω τον πισινό μου ή επειδή απολύθηκα από μια ταινία. Δεν έχω αποφασίσει» ήταν τα λόγια της. Αυτή ήταν μία από τις τελευταίες συζητήσεις των δυο τους, στις 4 Αυγούστου του 1962. Το επόμενο πρωί ανακοινώθηκε ο θάνατός της από υπερβολική δόση βαρβιτουρικών, στα 36 της χρόνια.
Πριν από το τέλος της πάντως είχε φροντίσει να στείλει την τελευταία γυμνή της φωτογραφία στον Σίλερ. Πάνω έγραφε: «Στείλ’ τη στο “Playboy”, ίσως να τους αρέσει». Λες και τα είχε υπολογίσει όλα, για να μπορεί να προκαλεί αλυσιδωτές εκρήξεις δημοσιότητας ακόμα και μέχρι σήμερα. Τώρα που το σκέφτομαι, το μυαλό μου δεν πάει σε τίποτα πιο viral από αυτό.
Η ΜΟΝΡΟΕ ΟΠΩΣ ΤΗ ΓΝΩΡΙΣΕ Ο ΤΖΟΣΟΥΑ ΓΚΡΙΝ
Η εφημερίδα «New York Post» δημοσίευσε πρόσφατα τη μαρτυρία του Τζόσουα Γκριν που είχε την τύχη να γνωρίσει από πολύ κοντά και σε πολύ μικρή ηλικία τη Μέριλιν καθώς την είχε... μπέιμπι σίτερ. Ηταν χειμώνας του 1954-55, λίγο μετά τον χωρισμό της ηθοποιού από τον παίκτη του μπέιζμπολ Τζο ντι Μάτζιο, ένας γάμος που διήρκεσε μόλις δέκα μήνες (Ιανουάριος - Νοέμβριος 1954).
Παράλληλα, η πρόσκαιρη απογοήτευση της Μέριλιν από τα κινηματογραφικά στούντιο την οδήγησε σε ένα μικρό διάλειμμα από την κινηματογραφική της καριέρα εξαφανίζοντας τα ίχνη της και φτάνοντας μέχρι τη Νέα Υόρκη. Οι εφημερίδες της εποχής τής χρέωναν ερωτικές περιπέτειες με σταρ όπως ο Φρανκ Σινάτρα και ο Κλαρκ Γκέιμπλ, όμως εκείνη σπούδαζε υποκριτική στο Actor's Studio προσπαθώντας να βελτιώσει τις επιδόσεις της στην τέχνη, ενώ φιλοξενήθηκε για οκτώ μήνες στο σπίτι της οικογένειας του φωτογράφου Μίλτον Γκριν στο Γουέστον του Κονέκτικατ. Αλλωστε, ο Γκριν ήταν ο άνθρωπος που έπεισε τη Μονρόε να αφήσει προσωρινά το Χόλιγουντ και να διαπραγματευθεί σκληρά με την κινηματογραφική εταιρεία 20ht Century Fox.
Ολα αυτά, όπως ήταν φυσικό, δεν απασχολούσαν τον μικρό τότε Τζόσουα, ο οποίος σε ηλικία δύο ετών δεν είχε καν επίγνωση της φήμης που απολάμβανε η Μονρόε, η γυναίκα που του συμπεριφερόταν σαν να ήταν ο μικρός της ανιψιός. «Ηταν απλώς μια οικογενειακή φίλη. Εκείνα ήταν τα πιο ευτυχισμένα χρόνια της ζωής της, επειδή είχε ένα ασφαλές, οικογενειακό περιβάλλον.
Μπορούσε να κυκλοφορεί ελεύθερα» δήλωσε ο Τζόσουα στην εφημερίδα προσθέτοντας: «Η Μέριλιν Μονρόε ήταν ένας χαρακτήρας που είχε δημιουργήσει και στον οποίο μεταμορφωνόταν. Οταν ήταν στο σπίτι μας κάνοντας παρέα με τους φίλους της, δεν ήταν η Μέριλιν Μονρόε της σκηνής και της οθόνης».
Συνέντευξη για εκείνη την περίοδο, για την οποία ελάχιστα πράγματα είναι γνωστά, έδωσε και η μητέρα του Τζόσουα, η 82χρονη Εϊμι Γκριν, στα πλαίσια του ντοκιμαντέρ «Marilyn in Manhattan». «Ηταν το σπίτι που δεν είχε ποτέ. Σηκωνόταν όποτε ήθελε, προσέφερε, έφτιαχνε το κρεβάτι της, έπλενε τα πιάτα της και έκανε μακριούς περιπάτους στο δάσος. Δεν είχε δει ποτέ δέντρο χωρίς φύλλα και λάτρευε το χιόνι. Αγαπούσε τον ήχο του χιονιού όταν το πατούσε με τα πόδια της» δήλωσε, μεταξύ άλλων, η Εϊμι, πρώην μοντέλο και εκδότρια περιοδικών ομορφιάς.Espressonews.gr