Έργα από τη συλλογή Θανάση Μιχαηλίδη. Διάρκεια ως τις 11 Ιουλίου.
Στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού του Βερολίνου φιλοξενείται η έκθεση «Αλέξης Βερούκας: Vincti sumus» με έργα του καταξιωμένου ζωγράφου από τη συλλογή Θανάση Μιχαηλίδη.
Η έκθεση, που εγκαινιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στις ...
... 6 Ιουνίου, έχει ήδη προκαλέσει τις θετικές εντυπώσεις και τη μεγάλη προσέλευση του φιλότεχνου κοινού.
Περιλαμβάνει 11 έργα από τη συλλογή του Θανάση Μιχαηλίδη, με θέμα το πάθος της ανθρώπινης μορφής και κυρίως των «ορμέμφυτων του μεσήλικα» σε αντιπαράθεση με τη χυμώδη γεωμετρία μοτίβων της ισλαμικής κεραμικής.
Η έκθεση, που εγκαινιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στις ...
... 6 Ιουνίου, έχει ήδη προκαλέσει τις θετικές εντυπώσεις και τη μεγάλη προσέλευση του φιλότεχνου κοινού.
Περιλαμβάνει 11 έργα από τη συλλογή του Θανάση Μιχαηλίδη, με θέμα το πάθος της ανθρώπινης μορφής και κυρίως των «ορμέμφυτων του μεσήλικα» σε αντιπαράθεση με τη χυμώδη γεωμετρία μοτίβων της ισλαμικής κεραμικής.
«Μετά από μια εικαστική διαδρομή όπου κυριαρχούν οι όψεις πόλεων, σπιτιών και δρόμων, χωρίς να λείπει το αίσθημα και η ακρίβεια της απεικόνισης των αντικειμένων, ο Αλέξης Βερούκας στρέφεται από τα εξωτερικά αντικείμενα στα πάθη του. Τούτο ασφαλώς δηλώνει και μια αλλαγή του βλέμματος του ζωγράφου, καθώς οι καταστάσεις που ζει τον υποχρεώνουν σε μια εσωτερική αναδίπλωση και μια αναζήτηση νέων εικαστικών μορφών, που στη φάση αυτή είναι ο ίδιος ο εαυτός του», γράφει στον κατάλογο της έκθεσης ο συγγραφέας Αλέξανδρος Κοσματόπουλος και συνεχίζει:
«Η νέα ζωγραφική δουλειά του Βερούκα είναι μια φανέρωση.
Η ειλικρίνεια απέναντι στον εαυτό του δεν του επέτρεψε να ξεφύγει σε αλλότριες απεικονίσεις, χρησιμοποιώντας προσωπεία, ή παίρνοντας αποστάσεις από τις καταστάσεις που θέλει να εκφράσει. Με τούτο δείχνει, πιστεύω, ότι οι ζωγραφιές του δεν αποτελούν απλώς ένα στυλ ή μια θεματογραφία που διεκπεραιώνεται από τη δεξιοτεχνία και το ταλέντο του, εξυπηρετώντας στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή και τον ίδιο, αλλά ότι εκείνος είναι που αναλαμβάνει πλήρως την ευθύνη να μας δείξει τη γύμνια του.
Και τούτο αποτελεί ασφαλώς μια νίκη και τον άξονα μιας διαφορετικής όρασης».
«Η νέα ζωγραφική δουλειά του Βερούκα είναι μια φανέρωση.
Η ειλικρίνεια απέναντι στον εαυτό του δεν του επέτρεψε να ξεφύγει σε αλλότριες απεικονίσεις, χρησιμοποιώντας προσωπεία, ή παίρνοντας αποστάσεις από τις καταστάσεις που θέλει να εκφράσει. Με τούτο δείχνει, πιστεύω, ότι οι ζωγραφιές του δεν αποτελούν απλώς ένα στυλ ή μια θεματογραφία που διεκπεραιώνεται από τη δεξιοτεχνία και το ταλέντο του, εξυπηρετώντας στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή και τον ίδιο, αλλά ότι εκείνος είναι που αναλαμβάνει πλήρως την ευθύνη να μας δείξει τη γύμνια του.
Και τούτο αποτελεί ασφαλώς μια νίκη και τον άξονα μιας διαφορετικής όρασης».
«Έχοντας απομακρυνθεί από τις αστικές περιπλανήσεις της παλιότερης δουλειάς του, ο Βερούκας σκάβει με τα Νέα έργα του βαθιά στο υποσυνείδητο και ανακαλύπτει προγόνους και οφειλές αλλά επίσης και διαδικασίες και είδη απελευθέρωσης από κανονιστικές προστακτικές.
Ψυχαναλυτικές συνεδρίες μέσα από τη ζωγραφική; Ίσως. Εύχομαι πάντως η απελευθερωτική επίδραση των έργων στον καλλιτέχνη και στα μοντέλα του να υπήρξε ανάλογη της αισθητικής υπεραξίας που δωρίζουν στον θεατή τους», γράφει στο δικό του κείμενο στον κατάλογο της έκθεσης ο διευθυντής του Παραρτήματος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού του Βερολίνου Ελευθέριος Οικονόμου και καταλήγει: «Κυρίως γι’ αυτήν θα ήθελα να ευχαριστήσω τον καλλιτέχνη, επίσης όμως και για την προθυμία του να διοργανώσει σε συνεργασία με το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Βερολίνου την πρώτη του ατομική έκθεση σε γερμανικό έδαφος. Φαντάζομαι και ελπίζω ότι τόσο το κοινό μας, όσο και ο φιλότεχνος Τύπος της γερμανικής πρωτεύουσας θα τιμήσουν δεόντως αυτήν την εκ βαθέων αλλά, αντί για σπαρακτική, άκρως κεφάτη εξομολόγηση του Έλληνα καλλιτέχνη».
Ψυχαναλυτικές συνεδρίες μέσα από τη ζωγραφική; Ίσως. Εύχομαι πάντως η απελευθερωτική επίδραση των έργων στον καλλιτέχνη και στα μοντέλα του να υπήρξε ανάλογη της αισθητικής υπεραξίας που δωρίζουν στον θεατή τους», γράφει στο δικό του κείμενο στον κατάλογο της έκθεσης ο διευθυντής του Παραρτήματος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού του Βερολίνου Ελευθέριος Οικονόμου και καταλήγει: «Κυρίως γι’ αυτήν θα ήθελα να ευχαριστήσω τον καλλιτέχνη, επίσης όμως και για την προθυμία του να διοργανώσει σε συνεργασία με το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Βερολίνου την πρώτη του ατομική έκθεση σε γερμανικό έδαφος. Φαντάζομαι και ελπίζω ότι τόσο το κοινό μας, όσο και ο φιλότεχνος Τύπος της γερμανικής πρωτεύουσας θα τιμήσουν δεόντως αυτήν την εκ βαθέων αλλά, αντί για σπαρακτική, άκρως κεφάτη εξομολόγηση του Έλληνα καλλιτέχνη».
Το επόμενο σημαντικό βήμα του Αλέξη Βερούκα είναι η αναδρομική έκθεσή του στην Πινακοθήκη Κυκλάδων στη Σύρο, στο πλαίσιο των Ερμουπολείων 2012. Η έκθεση με τίτλο «Αλέξης Βερούκας-Ζωγραφική 1992-2012», η οποία περιλαμβάνει περί τα 50 έργα, εγκαινιάζεται στις 4 Αυγούστου και θα διαρκέσει ως τις 2 Σεπτεμβρίου. Την έκθεση οργανώνει ο Οργανισμός Πολιτισμού-Αθλητισμού Σύρου σε επιμέλεια Γιώργου Αλτουβά. Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο.
Ο Αλέξης Βερούκας φοίτησε στο εργαστήριο γραφικών τεχνών CERULEUM στη Λωζάννη και σπούδασε Ιστορία της Τέχνης στο “Institut d’Art et Archéologie”, Σορβόννη, Paris IV. Από το 1988 έως το 1995 σπούδασε ζωγραφική (εργαστήριο Leonardo Cremonini) και λιθογραφία (εργαστήριο Abraham Hadad) στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (ENSBA) του Παρισιού.
Ατομικές εκθέσεις του έχουν φιλοξενηθεί στην Galerie Flak (Παρίσι), στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, στην Γκαλερί Έψιλον (Θεσσαλονίκη), στην Art Athina 2011 (Thanassis Frissiras Gallery), ενώ το 2004 στην Exposition PIAC κέρδισε το Βραβείο του Εθνικού Συμβουλίου του Μονακό.
Η έκθεσή του στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού του Βερολίνου (Wittenbergplatz 3A, 10789 Berlin) θα διαρκέσει ως τις 11 Ιουλίου 2012. Περισσότερες πληροφορίες: www.griechische-kultur.de