5 Ιουν 2012

Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου 20 & 21 Ιουλίου - Αριστοφάνη ΙΠΠΗΣ


Η ξεκαρδιστική κι επίκαιρη κωμωδία στις  20 & 21 Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου και σε ...
μία μεγάλη περιοδεία σε όλη την Ελλάδα με πρεμιέρα στις 4 Ιουλίου στο θέατρο Δάσους


Η ξεκαρδιστική, ιδιαιτέρως πολιτική, αλλά και δραματικά επίκαιρη κωμωδία του Αριστοφάνη, «ΙΠΠΗΣ», είναι η φετινή καλοκαιρινή παραγωγή του το Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, που παρουσιάζει σε συμπαραγωγή με το Θέατρο Ακροπόλ.

Το έργο ανεβαίνει σε μετάφραση και σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή και με τον Πέτρο Φιλιππίδη (Aλλαντοπώλης) και τον Γιάννη Ζουγανέλη (Παφλαγόνας) στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.

Οι «Ιππής» είναι το πρώτο από τα έργα του που ο Αριστοφάνης υπογράφει με το όνομά του. Είναι μια κατεξοχήν πολιτική κωμωδία που διδάχτηκε το 424 π.Χ. στα Λήναια, κερδίζοντας το πρώτο βραβείο. Το έργο ασκεί οξύτατη κριτική προς τον αρχηγό των Δημοκρατικών Κλέωνα, ρόλο που έπαιξε ο ίδιος ο Αριστοφάνης, καθώς κανένας άλλος δεν το αποτολμούσε. 

Οι «Ιππής» περιγράφουν τον αγώνα για την εξουσία μεταξύ του Παφλαγόνα και του Αλλαντοπώλη, διακωμωδώντας τον τρόπο που ασκείται η πολιτική προκειμένου να αποκτηθεί η εύνοια των πολιτών. Καθοριστικό ρόλο στο ποιος θα υπερισχύσει στη σύγκρουση αυτή, παίζει ο χορός των Ιππέων.

Καθώς ο Παφλαγόνας έρχεται αντιμέτωπος με τον Αλλαντοπώλη, η κωμωδία στηλιτεύει και χλευάζει τη δημαγωγία των πολιτικών και τη φαυλότητα της εξουσίας, τον λαϊκισμό και τη ρουσφετολογία, τα μικροκομματικά συμφέροντα αλλά και την αφέλεια που πολλές φορές διακρίνει την κοινή γνώμη. Πρόκειται για την πιο μαχητική ίσως σάτιρα του Αριστοφάνη, η οποία αν και αναφέρεται σε πρόσωπα και καταστάσεις του Πελοποννησιακού πολέμου, σχετίζεται απόλυτα με το σήμερα και τη ζοφερή πραγματικότητα που βιώνει ο τόπος μας, μέσα όμως από την ανεπανάληπτα κωμική ματιά του μεγάλου μας ποιητή.


Τα σκηνικά φιλοτέχνησε ο Μανώλης Παντελιδάκης.

Τα κοστούμια σχεδίασε η Ντένη Βαχλιώτη.

Την χορογραφία επιμελήθηκε η Μπέτυ Δραμισιώτη.

Τον σχεδιασμό των φωτισμών ο Λευτέρης Παυλόπουλος.

Τους στίχους των πολλών τραγουδιών της παράστασης έγραψε η Λίνα Νικολακοπούλου, πάνω σε μουσικές του Γιώργου Χριστιαννάκη.

Δύο εξαιρετικοί καλλιτέχνες, ο Πέτρος Φιλιππίδης Αλλαντοπώλης και ο Γιάννης Ζουγανέλης Παφλαγόνας συναντιούνται για πρώτη φορά στο Θέατρο του Πολυκλείτου. 

Μαζί τους πρωταγωνιστούν: οι Τάκης Παπαματθαίου Δούλος Α΄ (Δημοσθένης), Πυγμαλίων Δαδακαρίδης Δούλος Β’ (Νικίας), Γιώργος Καύκας Δήμος. 

Κορυφαίος του χορού: ο Γιάννης Σαμσιάρης.

Στον χορό παίζουν με αλφαβητική σειρά: οι Παναγιώτης Αργυριάδης, Δημήτρης Διακοσάββας, Γιάννης Καραούλης, Γιώργος Κολοβός, Δημήτρης Κοντός, Νίκος Ορτετζάτος, Γιώργος Παπαγεωργίου, Χάρης Παπαδόπουλος, Μιχάλης Σιώνας, Χρίστος Στυλιανού, Νίκος Τουρνάκης, Γιάννης Τσιακμάκης, Βαγγέλης Χαλκιαδάκης.

Χορεύει ο Λάμε Έντγκεν.


*********************

Η Κωμωδία του Αριστοφάνη διδάχτηκε στα Λήναια το 424πΧ χαρίζοντάς του το 1ο βραβείο.


Πρόκειται για ένα έργο με πολλά κωμικά ευρήματα, στο οποίο οι Ιππείς αποτελούν τον Χορό και βοηθούν στην εξέλιξη της υπόθεσης.

Ο Αγοράκριτος είναι το μόνο φανταστικό πρόσωπο, ενώ ο Δήμος, αντιπρόσωπος του αθηναϊκού λαού, παρουσιάζεται με όλες τις ανθρώπινες αδυναμίες, τα ελαττώματα και τις αμφιταλαντεύσεις των Αθηναίων.

Στην εισαγωγή του έργου, δύο δούλοι, που ουσιαστικά υποδύονται τους στρατηγούς Νικία και Δημοσθένη, παραπονιούνται στον αφέντη τους Δήμο, για όσα υποφέρουν από τον νεοαποκτηθέντα δούλο βυρσοδέψη Παφλαγόνα (δημαγωγός Κλέων), ο οποίος με τις κολακείες του έκανε τον κύριό τους υποχείριο. Στη συνέχεια οι δούλοι κλέβουν τη συλλογή χρησμών του βυρσοδέψη, απ΄όπου πανευτυχείς πληροφορούνται ότι ο Παφλαγών θα καταστραφεί από τον αλλαντοπώλη, ο οποίος  τον συναγωνίζεται στην πονηριά και στις κολακείες. Ο τελευταίος είναι ένα υπαρκτό πρόσωπο και ονομάζεται Αγοράκριτος (Αθηναίος δημαγωγός).

Η προφητεία επαληθεύεται σε μια σειρά σκηνών, στις οποίες οι δύο ανταγωνιστές προσπαθούν να ξεπεράσουν ο ένας τον άλλον σε ύβρεις και χυδιότητες.

Τελικά, ο Παφλαγών υποχρεώνεται να αναγνωρίσει ως διάδοχό του τον Αγοράκριτο, στον οποίο ο Δήμος αποφασίζει να αναθέσει την επιτρόπευση της πόλης του.

Μεσολαβεί η παράβαση, στην οποία ο Αριστοφάνης επιτίθεται στον Κλέωνα μέσω του Χορού και εξακοντίζει κατηγορίες για την αστάθεια των Αθηναίων.

Στη συνέχεια επανέρχονται στη σκηνή ο Αγοράκριτος και ο Δήμος, ο πρώτος ντυμένος γιορτινά, για να διαλαλήσει ότι έβρασε τον αφέντη και τον έκανε νεαρό, όπως εμφανίζεται πράγματι στο έργο ο Δήμος, με φορεσιά της ένδοξης εποχής του Μαραθώνα και της Σαλαμίνας, έτοιμος να επανορθώσει τα προηγούμενα σφάλματα…

Αντιστοιχισμένο περιεχόμενο

Η Ενημέρωση στην Ελλάδα και τoν Κόσμο