Pages

14 Μαρ 2012

Η επιστροφή της Λίντα Μπένγκλις



Είναι μια από τις επιφανέστερες και σημαντικότερες καλλιτέχνιδες της εποχής μας. Ο λόγος για την ελληνικής καταγωγής Λίντα Μπένγκλις που γεννήθηκε στη Λουιζιάνα των ΗΠΑ το 1941 από μητέρα Αμερικανίδα και πατέρα Ελληνικής καταγωγής από το Καστελόριζο. 

Η Λίντα Μπένγκλις παρουσιάζει τη νέα της δουλειά με τίτλο «Μέρος πρώτο: νέα έργα σε χαρτί» από την Πέμπτη 5 Απριλίου έως την Πέμπτη 31 Μαϊου στην αίθουσα τέχνης Καππάτος.

«Η πρώτη μου πατρίδα και η ταυτότητά μου είναι ελληνίδα. Δεν θα ξεχάσω ...... τι μου είπε ο πατέρας μου όταν επισκέφθηκε την Ελλάδα σε ένα από τα πολλά ταξίδια του και είδε την ανατολή από τη Λίνδο της Ρόδου: «Δεν μπορώ να καταλάβω πως ο πατέρας μου (σ.σ. ο παππούς της) και η μητέρα μου (σ.σ. η γιαγιά της) εγκατέλειψαν αυτόν τον τόπο…». Κι είχε δίκιο. Νιώθεις ήρεμος και έτοιμος να σκεφτείς και να αισθανθείς εδώ», είχε πει η Λίντα Μπέγκλις στο Βήμα σε συνέντευξή της το 2011 με αφορμή τη συμμετοχή της στην έκθεση «The Last Grand Tour» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.


Σήμερα, εννέα χρόνια μετά την τελευταία της έκθεση στη γκαλερί Καππάτος – που την εκπροσωπεί στην Ελλάδα – η Λίντα Μπένγκλις επιστρέφει με ένα έργα σε χαρτί. Οι αναφορές στην Ελλάδα είναι εμφανείς και στα νέα της έργα, όπως και σε όλη τη διάρκεια της καλλιτεχνικής της πορείας. Στην τρίτη ατομική έκθεσή της στην αίθουσα τέχνης Καππάτος, (η πρώτη ήταν το 1998 και η δεύτερη το 2003) η αυτόματη γραφή είναι το κυρίαρχο στοιχείο της δόμησης των έργων σε χαρτί, ενώ η χειρονομία και η εγγραφή του σώματος αποτελεί την αφετηρία και τη δύναμη δημιουργίας τους. Η αποστασιοποίηση από κάθε μορφή αισθητισμού είναι εμφανής σε αυτά τα έργα που περιέχουν όλη την πορεία της στη σύγχρονη εικαστική σκηνή των τελευταίων δεκαετιών.


Από το τέλος της δεκαετίας του ’60, όταν πρωτοπαρουσιάσθηκε στην εικαστική σκηνή της Νέας Υόρκης, η Λίντα Μπένγκλις διακρίθηκε για το ριζοσπαστικό καλλιτεχνικό έργο της και την έντονη κριτική της διάθεση. Ζώντας ανάμεσα στους πρωτοποριακούς καλλιτέχνες της εποχής, άντλησε στοιχεία από τους πρώτους αμερικανούς αφηρημένους εξπρεσιονιστές, συνδύασε την προσωπική ιδεολογική στάση της με τα σύγχρονα ρεύματα και τις κοινωνικοπολιτικές δράσεις της εποχής και άρθρωσε ένα πολύ προσωπικό και δυναμικό λόγο σε ένα διεθνές πεδίο. Εγινε γνωστή για την αντίθεσή της και την ειρωνική στάση της απέναντι στα κυρίαρχα ανδρικά πρότυπα και με την προσωπική της καλλιτεχνική έρευνα ξεχώρισε αμέσως από τους καλλιτέχνες της γενιάς της και κατατάχθηκε ανάμεσα στους εξέχοντες «διαδικαστικούς» (process) καλλιτέχνες. Εχει λάβει πολλά βραβεία για το έργο της, έχει παρουσιασθεί σε πολλά από τα σπουδαιότερα Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης, έχει διδάξει σε πολλά Πανεπιστήμια και έχει λάβει μέρος σε σημαντικότατες εκθέσεις σε όλο τον κόσμο.



Εργα της υπάρχουν σε σπουδαίες συλλογές και Μουσεία όπως: Guggenheim Museum New York; Los Angeles County Museum of Art; Museum of Modern Art, New York; The National Gallery of Victoria, Melbourne, Australia; San Francisco Museum of Modern Art; Walker Art Center, Minneapolis and the Whitney Museum of American Art, New York. Μια διεθνής Αναδρομική έκθεση των έργων της παρουσιάσθηκε το 2010-11 στα Μουσεία: The Irish Museum of Modern Art, Dublin; The Van Abbe Museum, Eindhoven; Le Consortium, Dijon; New Museum, New York; Museum of Contemporary Art, Los Angeles.


Η Λίντα Μπένγκλις δρα καταλυτικά στα έργα της συνδυάζοντας στοιχεία σωματικής δράσης, επιθυμίας, αυτοματισμού και ταχύτητας. Το έργο της παραμένει άρρηκτα συνδεδεμένο με την ίδια τη ζωή και τα συναισθήματά της και λειτουργεί ως το αποτέλεσμα του βιώματος και της σωματικής-πνευματικής εμπειρίας. Χρησιμοποιώντας την ίδια τη φύση και τις ιδιότητες των υλικών της, μεταπλάθει σε φόρμες και σε άμορφες εικόνες τις προσωπικές επιθυμίες και έννοιες με τρόπο χειρονομιακό και άμεσο.